Szkolenie podatki i rachunkowość dla biur rachunkowych w 2024 roku
Tematyka poszczególnych dni szkoleniowych:
Program:
- SLIM VAT 3
- Od kiedy wchodzą zmiany ze SLIM VAT3?
- Definicja małego podatnika i nowy limit (2 mln EUR) – od kiedy można z niego korzystać?
- Korekty in plus, in minus, sprzedażowe i zakupowe a podstawa opodatkowania w walucie obcej – jaki jest właściwy kurs waluty a jaki można zastosować?
- Sankcje VAT (15%, 20%, 30% i 100%) – nowe reguły, miarkowanie wysokości sankcji, kryteria tego miarkowania oraz reguły dotyczące postępowań, które zakończą się już pod rządami nowelizacji;
- WDT i stawka 0% - dokumentacja po terminie i obowiązek dokonywania korekty kwoty VAT;
- WNT a obowiązek posiadania faktury zakupowej – zmienione zasady rozliczania w przypadku braku faktury;
- Likwidacja obowiązku ustalania z naczelnikiem urzędu skarbowego współczynnika (pre-współczynnika) wstępnego przy proporcjonalnym odliczaniu VAT naliczonego;
- Nowe zasady zaokrąglania współczynnika w przypadku struktury odliczania VAT naliczonego;
- Zmienione zasady dokonywania korekt rocznych odnośnie odliczania VAT naliczonego, w tym brak obowiązku dokonania korekty rocznej;
- 15-dniowy termin zwrotu nadwyżki VAT naliczonego dla tzw. podatników bezgotówkowych – nowe warunki;
- WISy – nowe zasady;
- Rachunek VAT i kolejne możliwości wykorzystywania środków zgromadzonych na tym rachunku.
- Grupa VAT
- Co oznacza „Grupa VAT”?
- Dlaczego Grupa VAT może być przydatnym rozwiązaniem?
- Warunki utworzenia Grupy VAT: powiązania finansowe, ekonomiczne i organizacyjne;
- Kim jest „Przedstawiciel Grupy VAT”? Jakie ma prawa i obowiązki?
- Zasady opodatkowywania transakcji dokonywanych przez członków Grupy;
- Fakturowanie transakcji dokonywanych przez członków Grupy;
- Rozliczenia Grupy VAT;
- Status członka Grupy: przed, po i w trakcie istnienia Grupy;
- Grupa VAT a Biała lista;
- Struktura odliczania kwoty VAT w Grupie VAT;
- Brak VAT a co z PCC?
- Rachunek VAT a rozliczenia w Grupie VAT;
- Jakie dane dla VAT muszą raportować organom podatkowym członkowie Grupy VAT?
- Grupa VAT a kasy fiskalne.
- Powrót ODWROTNEGO OBCIĄŻENIA
- w jakich transakcjach krajowych występuje OO?
- obowiązki sprzedawcy i nabywcy;
- OO a mechanizm podzielonej płatności (MPP)?
- Ewidencja usług płatniczych – nowy obowiązek w VAT (styczeń 2024)
- na czym polega ten obowiązek?
- których podmiotów i usług on dotyczy?
- co i w jaki sposób musi być ewidencjonowane?
- komu należy udostępniać tę ewidencję?
- Wybrane orzecznictwo TSUE z 2021-24 i jego konsekwencje dla polskiego VAT.
- Wybrane orzecznictwo WSA i NSA, wyjaśnienia MF dotyczące podatku VAT.
- Bieżące problemy i zagadnienia związane z rozliczeniami podatku VAT.
- KSeF i faktury ustrukturyzowane – przygotowanie do wdrożenia.
- KSeF – wersja dobrowolna i wersja obowiązkowa.
- Dyskusja, pytania i odpowiedzi.
Program:
- SLIM VAT 3
- Od kiedy wchodzą zmiany ze SLIM VAT3?
- Definicja małego podatnika i nowy limit (2 mln EUR) – od kiedy można z niego korzystać?
- Korekty in plus, in minus, sprzedażowe i zakupowe a podstawa opodatkowania w walucie obcej – jaki jest właściwy kurs waluty a jaki można zastosować?
- Sankcje VAT (15%, 20%, 30% i 100%) – nowe reguły, miarkowanie wysokości sankcji, kryteria tego miarkowania oraz reguły dotyczące postępowań, które zakończą się już pod rządami nowelizacji;
- WDT i stawka 0% - dokumentacja po terminie i obowiązek dokonywania korekty kwoty VAT;
- WNT a obowiązek posiadania faktury zakupowej – zmienione zasady rozliczania w przypadku braku faktury;
- Likwidacja obowiązku ustalania z naczelnikiem urzędu skarbowego współczynnika (pre-współczynnika) wstępnego przy proporcjonalnym odliczaniu VAT naliczonego;
- Nowe zasady zaokrąglania współczynnika w przypadku struktury odliczania VAT naliczonego;
- Zmienione zasady dokonywania korekt rocznych odnośnie odliczania VAT naliczonego, w tym brak obowiązku dokonania korekty rocznej;
- 15-dniowy termin zwrotu nadwyżki VAT naliczonego dla tzw. podatników bezgotówkowych – nowe warunki;
- WISy – nowe zasady;
- Rachunek VAT i kolejne możliwości wykorzystywania środków zgromadzonych na tym rachunku.
- Grupa VAT
- Co oznacza „Grupa VAT”?
- Dlaczego Grupa VAT może być przydatnym rozwiązaniem?
- Warunki utworzenia Grupy VAT: powiązania finansowe, ekonomiczne i organizacyjne;
- Kim jest „Przedstawiciel Grupy VAT”? Jakie ma prawa i obowiązki?
- Zasady opodatkowywania transakcji dokonywanych przez członków Grupy;
- Fakturowanie transakcji dokonywanych przez członków Grupy;
- Rozliczenia Grupy VAT;
- Status członka Grupy: przed, po i w trakcie istnienia Grupy;
- Grupa VAT a Biała lista;
- Struktura odliczania kwoty VAT w Grupie VAT;
- Brak VAT a co z PCC?
- Rachunek VAT a rozliczenia w Grupie VAT;
- Jakie dane dla VAT muszą raportować organom podatkowym członkowie Grupy VAT?
- Grupa VAT a kasy fiskalne.
- Powrót ODWROTNEGO OBCIĄŻENIA
- w jakich transakcjach krajowych występuje OO?
- obowiązki sprzedawcy i nabywcy;
- OO a mechanizm podzielonej płatności (MPP)?
- Ewidencja usług płatniczych – nowy obowiązek w VAT (styczeń 2024)
- na czym polega ten obowiązek?
- których podmiotów i usług on dotyczy?
- co i w jaki sposób musi być ewidencjonowane?
- komu należy udostępniać tę ewidencję?
- Wybrane orzecznictwo TSUE z 2021-24 i jego konsekwencje dla polskiego VAT.
- Wybrane orzecznictwo WSA i NSA, wyjaśnienia MF dotyczące podatku VAT.
- Bieżące problemy i zagadnienia związane z rozliczeniami podatku VAT.
- KSeF i faktury ustrukturyzowane – przygotowanie do wdrożenia.
- KSeF – wersja dobrowolna i wersja obowiązkowa.
- Dyskusja, pytania i odpowiedzi.
Program:
- Najważniejsze zmiany od 1 stycznia 2024 r.
- Nowe regulacje w zakresie stosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji, warunki stosowania nowych stawek, obowiązki podatnika itp.
- Wprowadzenie możliwości niestosowania zwolnień z podatku dochodowego w przypadku dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, po spełnieniu ustawowych obowiązków informacyjnych.
- Odroczenie obowiązku prowadzenia i przesyłania w formie elektronicznej ksiąg i ewidencji do urzędu skarbowego (JPK_CIT).
- Uchylenie przepisów nakładających, od 1 stycznia 2024 r., obowiązek zaliczania do przychodów z działalności gospodarczej kwoty płatności dokonanej przez konsumenta bez pośrednictwa rachunku płatniczego oraz przepisów obniżających, od 1 stycznia 2024 r., limit wartości transakcji między przedsiębiorcami, w przypadku których płatność może być dokonywana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.
- Wygaśnięcie czasowego zwolnienia z obowiązku rozliczania i opłacania minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych przez spółki oraz podatkowe grupy kapitałowe, które w roku podatkowym poniosły stratę albo osiągnęły udział dochodów w przychodach w wysokości nie większej niż 2%. Zmiany w zakresie rozliczania minimalnego podatku dochodowego.
- Najważniejsze zmiany od 1 stycznia 2023 r.
- Zasady (terminy) zaliczania do kup składek na ubezpieczenia społeczne, w części finansowanej przez płatnika składek, od wynagrodzeń ze stosunku pracy.
- Definitywne zniesienie możliwości amortyzowania budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.
- Zmiany w zakresie rozliczania kosztów finansowania dłużnego w podatku dochodowy od osób prawnych, ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów odsetek np. od pożyczek, kredytów itp.
- Zmiany w zakresie ulgi na prace badawczo rozwojowe, wprowadzenie możliwości pomniejszania zaliczek pobranych przez płatnika o kwotę nieodliczonej od dochodu ulgi na prace badawczo rozwojowe.
- Bieżące problemy i zagadnienia.
- Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę, sponsoring, udział w targach i imprezach reklamowych oraz sprzedaż premiową. Obowiązek składania PIT – 11 w przypadku nieodpłatnych świadczeń dla kontrahentów oraz sytuacje, w których firmy nie muszą składać tych informacji.
- Zasady zaliczania podatku VAT należnego i naliczonego do kosztów uzyskania przychodów.
- Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów części kapitału zatrzymanego w spółce w postaci dopłat lub zysku przekazanego na kapitał zapasowy lub rezerwowy.
- Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
- Świadczenia na rzecz pracowników, menedżerów, zleceniobiorców, udziałowców, akcjonariuszy, członków zarządu, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych itp. – zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych.
- Spotkania i wyjazdy integracyjne, szkolenia pracowników – warunki zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zasady opodatkowania przychodów u pracowników, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
- Wydatki na nabycie programów komputerowych – zasady zaliczania bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, programy komputerowe nie zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych.
- Zasady rozliczania kosztów w czasie (moment zaliczania wydatku do kosztów, koszty bezpośrednie i pośrednie różnice w rozliczeniach podatkowych, rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych, koszty zapłacone i poniesione, prenumeraty, ubezpieczenia, licencje, czynsz inicjalny w umowach leasingowych, remonty, usługi wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, zaliczki itp.).
- Korekty przychodów i kosztów, moment ujęcia korekty, kursy walut, korekty na przełomie lat podatkowych itp.
- Straty w środkach trwałych i obrotowych – warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, dokumentowanie itp.
- Zasady zaliczania do kup strat z tytułu sprzedaży wierzytelności.
- Zasady stosowania kopii certyfikatów rezydencji w przypadku poboru podatku u źródła.
- Pozostałe zagadnienia.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Program:
- Najważniejsze zmiany od 1 stycznia 2024 r.
- Nowe regulacje w zakresie stosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji, warunki stosowania nowych stawek, obowiązki podatnika itp.
- Wprowadzenie możliwości niestosowania zwolnień z podatku dochodowego w przypadku dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, po spełnieniu ustawowych obowiązków informacyjnych.
- Odroczenie obowiązku prowadzenia i przesyłania w formie elektronicznej ksiąg i ewidencji do urzędu skarbowego (JPK_CIT).
- Uchylenie przepisów nakładających, od 1 stycznia 2024 r., obowiązek zaliczania do przychodów z działalności gospodarczej kwoty płatności dokonanej przez konsumenta bez pośrednictwa rachunku płatniczego oraz przepisów obniżających, od 1 stycznia 2024 r., limit wartości transakcji między przedsiębiorcami, w przypadku których płatność może być dokonywana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.
- Wygaśnięcie czasowego zwolnienia z obowiązku rozliczania i opłacania minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych przez spółki oraz podatkowe grupy kapitałowe, które w roku podatkowym poniosły stratę albo osiągnęły udział dochodów w przychodach w wysokości nie większej niż 2%. Zmiany w zakresie rozliczania minimalnego podatku dochodowego.
- Najważniejsze zmiany od 1 stycznia 2023 r.
- Zasady (terminy) zaliczania do kup składek na ubezpieczenia społeczne, w części finansowanej przez płatnika składek, od wynagrodzeń ze stosunku pracy.
- Definitywne zniesienie możliwości amortyzowania budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.
- Zmiany w zakresie rozliczania kosztów finansowania dłużnego w podatku dochodowy od osób prawnych, ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów odsetek np. od pożyczek, kredytów itp.
- Zmiany w zakresie ulgi na prace badawczo rozwojowe, wprowadzenie możliwości pomniejszania zaliczek pobranych przez płatnika o kwotę nieodliczonej od dochodu ulgi na prace badawczo rozwojowe.
- Bieżące problemy i zagadnienia.
- Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę, sponsoring, udział w targach i imprezach reklamowych oraz sprzedaż premiową. Obowiązek składania PIT – 11 w przypadku nieodpłatnych świadczeń dla kontrahentów oraz sytuacje, w których firmy nie muszą składać tych informacji.
- Zasady zaliczania podatku VAT należnego i naliczonego do kosztów uzyskania przychodów.
- Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów części kapitału zatrzymanego w spółce w postaci dopłat lub zysku przekazanego na kapitał zapasowy lub rezerwowy.
- Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
- Świadczenia na rzecz pracowników, menedżerów, zleceniobiorców, udziałowców, akcjonariuszy, członków zarządu, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych itp. – zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych.
- Spotkania i wyjazdy integracyjne, szkolenia pracowników – warunki zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zasady opodatkowania przychodów u pracowników, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
- Wydatki na nabycie programów komputerowych – zasady zaliczania bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, programy komputerowe nie zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych.
- Zasady rozliczania kosztów w czasie (moment zaliczania wydatku do kosztów, koszty bezpośrednie i pośrednie różnice w rozliczeniach podatkowych, rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych, koszty zapłacone i poniesione, prenumeraty, ubezpieczenia, licencje, czynsz inicjalny w umowach leasingowych, remonty, usługi wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, zaliczki itp.).
- Korekty przychodów i kosztów, moment ujęcia korekty, kursy walut, korekty na przełomie lat podatkowych itp.
- Straty w środkach trwałych i obrotowych – warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, dokumentowanie itp.
- Zasady zaliczania do kup strat z tytułu sprzedaży wierzytelności.
- Zasady stosowania kopii certyfikatów rezydencji w przypadku poboru podatku u źródła.
- Pozostałe zagadnienia.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Program:
- Weryfikacja wiarygodności kontrahenta przed dokonaniem sprzedaży lub zakupu
(„biała lista” – należyta staranność)- weryfikacja dostawcy, odbiorcy,
- weryfikacja kontrahenta zagranicznego,
- należyta staranność – wytyczne MF
- płatności gotówkowe i przelewy - limity
- mechanizm podzielonej płatności (MPP)
- wartość transakcji a wartość faktury,
- odpowiedzialność solidarna.
- Faktura VAT – zasady fakturowania w 2024 roku
Należyta staranność w praktyce fakturowania:- zasady i terminy wystawiania faktur,
- elementy faktury,
- sytuacje w jakich dopuszcza się anulowanie faktury, korekta faktury do „zera”, faktura do paragonu,
- rodzaje faktur,
- procedura i dokumentacja potwierdzająca dokonanie korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania,
- korekty zwiększające wartość sprzedaży,
- faktury potwierdzające otrzymanie zaliczki,
- faktury „pro-forma”,
- faktury wadliwe, nierzetelne - konsekwencje karne i karno-skarbowe.
- „refakturowanie” nakładów,
- dokumentacja, terminy, stawki VAT przy refakturowaniu
- różnica pomiędzy refakturowaniem a zwrotem kosztów
- konsekwencje karne i karno-skarbowe za wystawianie wadliwych lub nierzetelnych faktur.
- KSeF - faktura ustrukturyzowana
- system KSeF,
- zasady wystawiania faktur w KSeF,
- pojęcie faktury ustrukturyzowanej,
- uprawnienia do pracy w KSeF,
- wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej;
- wysyłka wsadowa i interaktywna,
- akceptacja odbiorcy e-faktur i faktur ustrukturyzowanych,
- faktury dla kontrahentów posiadających siedzibę za granicą,
- faktury konsumenckie,
- kursy walut a faktury ustrukturyzowane,
- postępowanie w przypadku awarii KSeF,
- oznaczanie płatności za faktury.
- Kasy rejestrujące
- podmioty zobowiązane do rejestrowania sprzedaży przy pomocy kas,
- zasady ich wprowadzania,
- ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej,
- przeglądy techniczne oraz sankcje za ich brak,
- ewidencja korekt do sprzedaży kasowej.
- Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości.
- Dyskusja i problemy zgłaszane przez uczestników szkolenia
Program:
- Weryfikacja wiarygodności kontrahenta przed dokonaniem sprzedaży lub zakupu
(„biała lista” – należyta staranność)- weryfikacja dostawcy, odbiorcy,
- weryfikacja kontrahenta zagranicznego,
- należyta staranność – wytyczne MF
- płatności gotówkowe i przelewy - limity
- mechanizm podzielonej płatności (MPP)
- wartość transakcji a wartość faktury,
- odpowiedzialność solidarna.
- Faktura VAT – zasady fakturowania w 2024 roku
Należyta staranność w praktyce fakturowania:- zasady i terminy wystawiania faktur,
- elementy faktury,
- sytuacje w jakich dopuszcza się anulowanie faktury, korekta faktury do „zera”, faktura do paragonu,
- rodzaje faktur,
- procedura i dokumentacja potwierdzająca dokonanie korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania,
- korekty zwiększające wartość sprzedaży,
- faktury potwierdzające otrzymanie zaliczki,
- faktury „pro-forma”,
- faktury wadliwe, nierzetelne - konsekwencje karne i karno-skarbowe.
- „refakturowanie” nakładów,
- dokumentacja, terminy, stawki VAT przy refakturowaniu
- różnica pomiędzy refakturowaniem a zwrotem kosztów
- konsekwencje karne i karno-skarbowe za wystawianie wadliwych lub nierzetelnych faktur.
- KSeF - faktura ustrukturyzowana
- system KSeF,
- zasady wystawiania faktur w KSeF,
- pojęcie faktury ustrukturyzowanej,
- uprawnienia do pracy w KSeF,
- wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej;
- wysyłka wsadowa i interaktywna,
- akceptacja odbiorcy e-faktur i faktur ustrukturyzowanych,
- faktury dla kontrahentów posiadających siedzibę za granicą,
- faktury konsumenckie,
- kursy walut a faktury ustrukturyzowane,
- postępowanie w przypadku awarii KSeF,
- oznaczanie płatności za faktury.
- Kasy rejestrujące
- podmioty zobowiązane do rejestrowania sprzedaży przy pomocy kas,
- zasady ich wprowadzania,
- ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej,
- przeglądy techniczne oraz sankcje za ich brak,
- ewidencja korekt do sprzedaży kasowej.
- Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości.
- Dyskusja i problemy zgłaszane przez uczestników szkolenia
Program:
- Zmiany w podatku VAT od 1 lipca 2023 roku w ramach pakietu Slim VAT 3, dotyczące WDT/WNT i transakcji międzynarodowych
- likwidacja obowiązku posiadania faktury zakupowej przy WNT,
- zmiany w ramach TAX FREE,
- inne,
- Dostawa towarów i świadczenie usług poza terytorium Polski
- zasady ustalania miejsca dostawy i świadczenia usług dla celów VAT,
- dostawa towarów wraz z montażem,
- sposób dokumentowania oraz zasady ustalania obowiązku podatkowego,
- sposób wykazania w deklaracji,
- Wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie towarów (WDT/WNT)
- warunki jakie należy spełnić aby przemieszczenie towarów mogło być uznane za WDT/WNT,
- dokumentacja potwierdzająca przemieszczenie towarów w ramach WDT,
- terminy i warunki stosowania stawki 0% przy WDT,
- termin rozliczenia korekt WDT/WNT,
- podstawa opodatkowania przy WDT/WNT,
- kursy jakie należy stosować do transakcji wyrażonych w walucie obcej,
- zasady i terminy rozliczenia podatku naliczonego z tytułu WNT,
- składy konsygnacyjne dla WDT/WNT
- rozliczenie transakcji objętej odwrotnym obciążeniem po upływie trzech miesięcy liczonych po miesiącu powstania obowiązku podatkowego,
- Eksport i import towarów
- definicja eksportu pośredniego i bezpośredniego,
- moment powstania obowiązku podatkowego,
- rozliczenie zaliczki w eksporcie towarów,
- warunki i terminy w jakich podatnik stosuje stawkę 0%,
- definicja importu towarów,
- rozliczenie importu towarów w ramach procedur uproszczonych,
- podstawa opodatkowania,
- Kontrakty wielostronne
- definicja kontraktu wielostronnego,
- ustalenie miejsca dostawy i zasad opodatkowania poszczególnych dostaw w ramach kontraktu wielostronnego
- uproszczenie w zakresie rozliczania wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych,
- sposób wykazania w deklaracji dla celów VAT oraz w informacji podsumowującej,
- Import usług oraz zakup towarów dla którego podatnikiem jest nabywca
- miejsce świadczenia usług i dostawy towarów,
- jakie podmioty są zobowiązane do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu,
- usługi magazynowania, wynajem powierzchni na targach, wynajem pojazdów,
- refakturowanie usług,
- zasady odliczania podatku naliczonego,
- usługi elektroniczne realizowane na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej,
- data powstania obowiązku i podstawa opodatkowania,
- sposób dokumentowania i rozliczenia przedmiotowych transakcji,
- Transport międzynarodowy i spedycja
- zasady ustalania miejsca świadczenia,
- dokumentacja potwierdzająca wykonanie świadczenia,
- zasady stosowania stawki 0%,
- Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów odbiorcom, usługi na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania poza terytorium kraju.
- Zasady i terminy rozliczania podatku należnego jako naliczonego
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Program:
- Zmiany w podatku VAT od 1 lipca 2023 roku w ramach pakietu Slim VAT 3, dotyczące WDT/WNT i transakcji międzynarodowych
- likwidacja obowiązku posiadania faktury zakupowej przy WNT,
- zmiany w ramach TAX FREE,
- inne,
- Dostawa towarów i świadczenie usług poza terytorium Polski
- zasady ustalania miejsca dostawy i świadczenia usług dla celów VAT,
- dostawa towarów wraz z montażem,
- sposób dokumentowania oraz zasady ustalania obowiązku podatkowego,
- sposób wykazania w deklaracji,
- Wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie towarów (WDT/WNT)
- warunki jakie należy spełnić aby przemieszczenie towarów mogło być uznane za WDT/WNT,
- dokumentacja potwierdzająca przemieszczenie towarów w ramach WDT,
- terminy i warunki stosowania stawki 0% przy WDT,
- termin rozliczenia korekt WDT/WNT,
- podstawa opodatkowania przy WDT/WNT,
- kursy jakie należy stosować do transakcji wyrażonych w walucie obcej,
- zasady i terminy rozliczenia podatku naliczonego z tytułu WNT,
- składy konsygnacyjne dla WDT/WNT
- rozliczenie transakcji objętej odwrotnym obciążeniem po upływie trzech miesięcy liczonych po miesiącu powstania obowiązku podatkowego,
- Eksport i import towarów
- definicja eksportu pośredniego i bezpośredniego,
- moment powstania obowiązku podatkowego,
- rozliczenie zaliczki w eksporcie towarów,
- warunki i terminy w jakich podatnik stosuje stawkę 0%,
- definicja importu towarów,
- rozliczenie importu towarów w ramach procedur uproszczonych,
- podstawa opodatkowania,
- Kontrakty wielostronne
- definicja kontraktu wielostronnego,
- ustalenie miejsca dostawy i zasad opodatkowania poszczególnych dostaw w ramach kontraktu wielostronnego
- uproszczenie w zakresie rozliczania wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych,
- sposób wykazania w deklaracji dla celów VAT oraz w informacji podsumowującej,
- Import usług oraz zakup towarów dla którego podatnikiem jest nabywca
- miejsce świadczenia usług i dostawy towarów,
- jakie podmioty są zobowiązane do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu,
- usługi magazynowania, wynajem powierzchni na targach, wynajem pojazdów,
- refakturowanie usług,
- zasady odliczania podatku naliczonego,
- usługi elektroniczne realizowane na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej,
- data powstania obowiązku i podstawa opodatkowania,
- sposób dokumentowania i rozliczenia przedmiotowych transakcji,
- Transport międzynarodowy i spedycja
- zasady ustalania miejsca świadczenia,
- dokumentacja potwierdzająca wykonanie świadczenia,
- zasady stosowania stawki 0%,
- Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów odbiorcom, usługi na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania poza terytorium kraju.
- Zasady i terminy rozliczania podatku należnego jako naliczonego
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Program:
- Wprowadzenie
- Podstawy prawne – wielowymiarowość ewidencji:
- Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych/fizycznych
- Ustawa o rachunkowości oraz Krajowy standard rachunkowości 11
- Klasyfikacja Środków Trwałych
- Prawo międzynarodowe
- Zmiany w prawie podatkowym dotyczące środków trwałych w latach 2020 – 2024
- Wycena wartości początkowej środków trwałych – nakłady na środki trwałe w budowie
- Cena nabycia
- Koszt wytworzenia
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego
- Różnice kursowe dotyczące środków trwałych
- Remont wstępny przed dniem oddania do użytkowania
- Wydatki na szkolenia pracowników
- Koszty ogólnego zarządu
- Rozruch linii produkcyjnej – próbne serie produkcyjne
- Nakłady ponoszone na środki trwałe po przyjęciu do użytkowania
- Remonty
- Ulepszenia, modernizacje oraz adaptacje środków trwałych
- Wątpliwości interpretacyjne dotyczące remontów oraz modernizacji
- Ryzyko wejścia w spór z organami podatkowymi
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Wydatki na inwestycje w obcych środkach trwałych
- Inne przypadki
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa na tle amortyzacji bilansowej
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych
- Metody amortyzacji
- Wykaz stawek amortyzacyjnych
- Klasyfikacja Środków Trwałych
- Wydłużania oraz skracanie okresu amortyzacji
- Amortyzacja środków trwałych używanych
- Wpływ przyjętych rozwiązań na optymalizację obciążeń podatkowych
- Inwentaryzacja środków trwałych
- Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
- Inwentaryzacja środków niskocennych
- Wartości niematerialne i prawne
- Ustalenie wartości początkowej
- Nakłady ponoszone w okresach późniejszych
- Wątpliwości dotyczące braku regulacji w zakresie zwiększania wartości początkowej
- Nakłady ponoszone na wytworzenie oprogramowania a koszty prac rozwojowych
- Dyskusja.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Program:
- Wprowadzenie
- Podstawy prawne – wielowymiarowość ewidencji:
- Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych/fizycznych
- Ustawa o rachunkowości oraz Krajowy standard rachunkowości 11
- Klasyfikacja Środków Trwałych
- Prawo międzynarodowe
- Zmiany w prawie podatkowym dotyczące środków trwałych w latach 2020 – 2024
- Wycena wartości początkowej środków trwałych – nakłady na środki trwałe w budowie
- Cena nabycia
- Koszt wytworzenia
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego
- Różnice kursowe dotyczące środków trwałych
- Remont wstępny przed dniem oddania do użytkowania
- Wydatki na szkolenia pracowników
- Koszty ogólnego zarządu
- Rozruch linii produkcyjnej – próbne serie produkcyjne
- Nakłady ponoszone na środki trwałe po przyjęciu do użytkowania
- Remonty
- Ulepszenia, modernizacje oraz adaptacje środków trwałych
- Wątpliwości interpretacyjne dotyczące remontów oraz modernizacji
- Ryzyko wejścia w spór z organami podatkowymi
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Wydatki na inwestycje w obcych środkach trwałych
- Inne przypadki
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa na tle amortyzacji bilansowej
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych
- Metody amortyzacji
- Wykaz stawek amortyzacyjnych
- Klasyfikacja Środków Trwałych
- Wydłużania oraz skracanie okresu amortyzacji
- Amortyzacja środków trwałych używanych
- Wpływ przyjętych rozwiązań na optymalizację obciążeń podatkowych
- Inwentaryzacja środków trwałych
- Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
- Inwentaryzacja środków niskocennych
- Wartości niematerialne i prawne
- Ustalenie wartości początkowej
- Nakłady ponoszone w okresach późniejszych
- Wątpliwości dotyczące braku regulacji w zakresie zwiększania wartości początkowej
- Nakłady ponoszone na wytworzenie oprogramowania a koszty prac rozwojowych
- Dyskusja.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Program:
- Ustalenie prawa do stawki 9% CIT za 2024 r.:
- problem prawidłowej identyfikacji przychodów podatkowych, do oceny spełnienia warunków stosowania stawki,
- uwaga na faktoring wierzytelności,
- uwaga na wyłączenia z prawa do stawki 9% (przekształcenia, podziały i aporty)
- pułapki i najczęściej popełniane błędy.
- Korekta przychodów i kosztów podatkowych
- moment korekty,
- szczególne zasady korekty cen transferowych w kontekście zmian przepisów w 2022 r.
- różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
- Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe:
- ustalenie charakteru kosztów i moment ich potrącenia,
- różnice między ujęciem księgowym i podatkowym.
- Rozliczenie kosztów podatkowych z tytułu składek ZUS płatnika podatku PIT i CIT:
- skutki zmian wprowadzonych w 2023 r.
- ujęcie składek od wynagrodzeń należnych jeszcze za 2023 r., czyli kiedy w kosztach podatkowych 2024 r. rozliczymy składki z 14 list płac,
- korekta kosztów z tytułu składek zapłaconych po terminie.
- Koszty finansowania dłużnego – stosowania art. 15c CIT:
- sposób ustalenia limitu
- metodyka ustalenia kosztów wyłączonych z kosztów podatkowych
- praktyczne skutki nowelizacji z 2022 r. w rozliczeniach za 2024 r.
- Rozliczenie kosztów usług niematerialnych wyłączonych z kosztów podatkowych w poprzednich latach, czyli przepisy przejściowe w zakresie likwidacji art. 15e CIT.
- Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe
- Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym:
- obowiązki i prawa podatników
- odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady,
- ulga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
- Opodatkowanie przerzuconych dochodów:
- zasady ustalenia podatku
- wyłączenia z obowiązku stosowania przepisów o przerzuconych dochodach.
- Obowiązki „dużych” podatników
- Zmiany i nowe zwolnienia podatkowe w podatku dochodowym PIT,
- praca zdalna (ekwiwalenty i ryczałty z tego tytułu) a podatek dochodowy od osób fizycznych,
- świadczenia otrzymywane przez beneficjentów fundacji rodzinnej a podatek dochodowy od osób fizycznych (zwolnienie, opodatkowanie różnymi stawkami PIT),
- zapłata przez pracodawcę zaległych składek ZUS,
- wyjazdy i imprezy integracyjne inne nieodpłatne świadczenia,
- konkursy (gry) organizowane przez przedsiębiorców,
- umowy zlecenia z cudzoziemcami.
- zakwaterowanie pracowników,
- świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- podwyższone limity zwolnień podatkowych w PIT.
- Minimalny podatek dochodowy - obowiązki podatników od 1 stycznia 2024 r.,
- możliwe wyłączenia z opodatkowania
- dwie metody ustalenia podstawy opodatkowania
- rozliczenie podatku na praktycznym przykładzie.
- Zmiany w podatkach dochodowych CIT i PIT na 2025 rok.
- Sesja pytań i odpowiedzi, konsultacje indywidualne.
Program:
- Ustalenie prawa do stawki 9% CIT za 2024 r.:
- problem prawidłowej identyfikacji przychodów podatkowych, do oceny spełnienia warunków stosowania stawki,
- uwaga na faktoring wierzytelności,
- uwaga na wyłączenia z prawa do stawki 9% (przekształcenia, podziały i aporty)
- pułapki i najczęściej popełniane błędy.
- Korekta przychodów i kosztów podatkowych
- moment korekty,
- szczególne zasady korekty cen transferowych w kontekście zmian przepisów w 2022 r.
- różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
- Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe:
- ustalenie charakteru kosztów i moment ich potrącenia,
- różnice między ujęciem księgowym i podatkowym.
- Rozliczenie kosztów podatkowych z tytułu składek ZUS płatnika podatku PIT i CIT:
- skutki zmian wprowadzonych w 2023 r.
- ujęcie składek od wynagrodzeń należnych jeszcze za 2023 r., czyli kiedy w kosztach podatkowych 2024 r. rozliczymy składki z 14 list płac,
- korekta kosztów z tytułu składek zapłaconych po terminie.
- Koszty finansowania dłużnego – stosowania art. 15c CIT:
- sposób ustalenia limitu
- metodyka ustalenia kosztów wyłączonych z kosztów podatkowych
- praktyczne skutki nowelizacji z 2022 r. w rozliczeniach za 2024 r.
- Rozliczenie kosztów usług niematerialnych wyłączonych z kosztów podatkowych w poprzednich latach, czyli przepisy przejściowe w zakresie likwidacji art. 15e CIT.
- Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe
- Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym:
- obowiązki i prawa podatników
- odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady,
- ulga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
- Opodatkowanie przerzuconych dochodów:
- zasady ustalenia podatku
- wyłączenia z obowiązku stosowania przepisów o przerzuconych dochodach.
- Obowiązki „dużych” podatników
- Zmiany i nowe zwolnienia podatkowe w podatku dochodowym PIT,
- praca zdalna (ekwiwalenty i ryczałty z tego tytułu) a podatek dochodowy od osób fizycznych,
- świadczenia otrzymywane przez beneficjentów fundacji rodzinnej a podatek dochodowy od osób fizycznych (zwolnienie, opodatkowanie różnymi stawkami PIT),
- zapłata przez pracodawcę zaległych składek ZUS,
- wyjazdy i imprezy integracyjne inne nieodpłatne świadczenia,
- konkursy (gry) organizowane przez przedsiębiorców,
- umowy zlecenia z cudzoziemcami.
- zakwaterowanie pracowników,
- świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- podwyższone limity zwolnień podatkowych w PIT.
- Minimalny podatek dochodowy - obowiązki podatników od 1 stycznia 2024 r.,
- możliwe wyłączenia z opodatkowania
- dwie metody ustalenia podstawy opodatkowania
- rozliczenie podatku na praktycznym przykładzie.
- Zmiany w podatkach dochodowych CIT i PIT na 2025 rok.
- Sesja pytań i odpowiedzi, konsultacje indywidualne.
Program:
- Wprowadzenie
- Zamknięcie roku obrotowego – z uwzględnieniem zmian w ustawie o rachunkowości w latach 2021 - 2024.
- Jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
- Składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
- Harmonogram prac - kluczowe daty dla rocznego sprawozdania finansowego,
- Elektroniczna forma sprawozdania finansowego – XML oraz XBRL
- Badanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Publikacja rocznego sprawozdania finansowego po zmianach w KRS
- Przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
- Podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym po ostatnich zmianach
- Sprawozdanie finansowe za 2024 rok - struktura oraz elementy sprawozdania finansowego
- Wprowadzenie
- Założenie kontynuacji działalności w obecnych czasach.
- Wpływ wojny w Ukrainie
- Wpływ COVID-19
- Wpływ rosnącej inflacji na sytuację finansową jednostki
- Ujawnianie wydarzeń po dniu bilansowym
- Wartości szacunkowe ujmowane w sprawozdaniu za 2023 rok
- Wpływ niepewności na ujawnienia w sprawozdaniu finansowym
- Założenie kontynuacji działalności w obecnych czasach.
- Bilans
- Struktura bilansu
- Zasady wyceny
- Układ bilansu na tle regulacji MSSF / MSR
- Wpływ pandemii na wycenę aktywów – ryzyko utraty wartości
- Rachunek zysków i strat
- Struktura rachunku zysków i strat
- Wariant porównawczy a kalkulacyjny
- Ujmowanie przychodów a zasada współmierności
- Pozostałe przychody oraz koszty operacyjne
- Przychody oraz koszty finansowe
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Struktura
- Obowiązek sporządzania
- Metoda pośrednia oraz bezpośrednia
- Rodzaje przepływów pieniężnych
- Analiza rachunku przepływów pieniężnych jako źródło informacji na temat kondycji finansowej jednostki
- Wykorzystanie cash flow do diagnozy stanu rozwoju przedsiębiorstwa w kontekście macierzy BCG
- Identyfikacja ryzyka zagrożenia kontynuacji działalności
- Zestawienie zmian w kapitale własnym
- Dodatkowe informacje i objaśnienia
- Wprowadzenie
- Inwentaryzacja
- Terminy przeprowadzenia
- Metody inwentaryzacji
- Spis z natury
- Potwierdzenie sald
- Weryfikacja dokumentów
- Rozliczenia inwentaryzacji
- Wycena
- Podatek odroczony w sprawozdaniu finansowym
- Przyczyny wykazywania podatku odroczonego
- Regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na tle regulacji bilansowych
- Zasada ostrożnej wyceny
- Różnice trwałe oraz przejściowe w podatku odroczonym
- Metoda wynikowa oraz bilansowa ustalania podatku odroczonego
- Wartość podatkowa aktywów
- Wartość podatkowa zobowiązań
- Case study – przykłady ustalania podatku odroczonego
- Prezentacja podatku odroczonego w sprawozdaniu finansowym
- Środki trwałe w ujęciu rachunkowym oraz podatkowym:
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Cena nabycia oraz koszt wytworzenia
- Środki trwałe w budowie
- Ewidencja podatkowa oraz bilansowa środków trwałych
- Nabycie środków trwałych niskocennych
- Przyjęcie środka trwałego do użytkowania
- Nakłady ponoszone po dacie przyjęcia środka trwałego
- Remonty
- Modernizacje oraz ulepszenia w aspekcie prawa podatkowego oraz bilansowego
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego – odsetki od kredytu inwestycyjnego
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa oraz bilansowa
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych i ich wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych
- Okres użyteczności ekonomicznej środków trwałych
- Metody amortyzacji
- Weryfikacja okresu użyteczności
- Stawka amortyzacyjna a okres użytkowania
- Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony
- Zakończenie okresu amortyzacji
- Likwidacja środka trwałego.
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Leasing w Polsce na tle regulacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Krajowy Standard Rachunkowości nr 5 na tle MSSF 16 Leasing)
- Podstawowe definicje
- Leasing finansowy oraz operacyjny – różnice
- Aspekty prawa podatkowego
- Kierunki zmian regulacji międzynarodowych na przykładzie polskich spółek giełdowych
- Podział raty leasingowej na część kapitałową oraz odsetkową
- Amortyzacja środków trwałych w leasingu
- Prezentacja i ujawnianie informacji w sprawozdaniu finansowym
- Case study – przykłady
- Dyskusja i zakończenie.
Program:
- Wprowadzenie
- Zamknięcie roku obrotowego – z uwzględnieniem zmian w ustawie o rachunkowości w latach 2021 - 2024.
- Jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
- Składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
- Harmonogram prac - kluczowe daty dla rocznego sprawozdania finansowego,
- Elektroniczna forma sprawozdania finansowego – XML oraz XBRL
- Badanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Publikacja rocznego sprawozdania finansowego po zmianach w KRS
- Przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
- Podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym po ostatnich zmianach
- Sprawozdanie finansowe za 2024 rok - struktura oraz elementy sprawozdania finansowego
- Wprowadzenie
- Założenie kontynuacji działalności w obecnych czasach.
- Wpływ wojny w Ukrainie
- Wpływ COVID-19
- Wpływ rosnącej inflacji na sytuację finansową jednostki
- Ujawnianie wydarzeń po dniu bilansowym
- Wartości szacunkowe ujmowane w sprawozdaniu za 2023 rok
- Wpływ niepewności na ujawnienia w sprawozdaniu finansowym
- Założenie kontynuacji działalności w obecnych czasach.
- Bilans
- Struktura bilansu
- Zasady wyceny
- Układ bilansu na tle regulacji MSSF / MSR
- Wpływ pandemii na wycenę aktywów – ryzyko utraty wartości
- Rachunek zysków i strat
- Struktura rachunku zysków i strat
- Wariant porównawczy a kalkulacyjny
- Ujmowanie przychodów a zasada współmierności
- Pozostałe przychody oraz koszty operacyjne
- Przychody oraz koszty finansowe
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Struktura
- Obowiązek sporządzania
- Metoda pośrednia oraz bezpośrednia
- Rodzaje przepływów pieniężnych
- Analiza rachunku przepływów pieniężnych jako źródło informacji na temat kondycji finansowej jednostki
- Wykorzystanie cash flow do diagnozy stanu rozwoju przedsiębiorstwa w kontekście macierzy BCG
- Identyfikacja ryzyka zagrożenia kontynuacji działalności
- Zestawienie zmian w kapitale własnym
- Dodatkowe informacje i objaśnienia
- Wprowadzenie
- Inwentaryzacja
- Terminy przeprowadzenia
- Metody inwentaryzacji
- Spis z natury
- Potwierdzenie sald
- Weryfikacja dokumentów
- Rozliczenia inwentaryzacji
- Wycena
- Podatek odroczony w sprawozdaniu finansowym
- Przyczyny wykazywania podatku odroczonego
- Regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na tle regulacji bilansowych
- Zasada ostrożnej wyceny
- Różnice trwałe oraz przejściowe w podatku odroczonym
- Metoda wynikowa oraz bilansowa ustalania podatku odroczonego
- Wartość podatkowa aktywów
- Wartość podatkowa zobowiązań
- Case study – przykłady ustalania podatku odroczonego
- Prezentacja podatku odroczonego w sprawozdaniu finansowym
- Środki trwałe w ujęciu rachunkowym oraz podatkowym:
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Cena nabycia oraz koszt wytworzenia
- Środki trwałe w budowie
- Ewidencja podatkowa oraz bilansowa środków trwałych
- Nabycie środków trwałych niskocennych
- Przyjęcie środka trwałego do użytkowania
- Nakłady ponoszone po dacie przyjęcia środka trwałego
- Remonty
- Modernizacje oraz ulepszenia w aspekcie prawa podatkowego oraz bilansowego
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego – odsetki od kredytu inwestycyjnego
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa oraz bilansowa
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych i ich wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych
- Okres użyteczności ekonomicznej środków trwałych
- Metody amortyzacji
- Weryfikacja okresu użyteczności
- Stawka amortyzacyjna a okres użytkowania
- Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony
- Zakończenie okresu amortyzacji
- Likwidacja środka trwałego.
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Leasing w Polsce na tle regulacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Krajowy Standard Rachunkowości nr 5 na tle MSSF 16 Leasing)
- Podstawowe definicje
- Leasing finansowy oraz operacyjny – różnice
- Aspekty prawa podatkowego
- Kierunki zmian regulacji międzynarodowych na przykładzie polskich spółek giełdowych
- Podział raty leasingowej na część kapitałową oraz odsetkową
- Amortyzacja środków trwałych w leasingu
- Prezentacja i ujawnianie informacji w sprawozdaniu finansowym
- Case study – przykłady
- Dyskusja i zakończenie.
Cel szkolenia:
W trakcie szkolenia zostaną zaprezentowane i praktycznie omówione bieżące informacje i aktualne przepisy niezbędne do prowadzenia prawidłowej i bezpiecznej polityki podatkowej oraz wykluczenia ryzyka popełniania błędów w rozliczeniach podatkowych i rachunkowych. Szybkie i częste zmiany przepisów podatkowych i prawno-podatkowych w 2023 i 2024 roku powodują konieczność szybkiego dostosowanie procedur firmowych do ogłaszanych zmian.
Pracownicy działów księgowych i podatkowych muszą szybko i kompleksowo zapoznać się z obowiązującymi regulacjami podatkowymi, ponieważ niedopełnienie obowiązków podatkowych naraża firmy na popełnienie błędów i narażenie się na sankcje karno-skarbowe, a co za tym spowodowanie dodatkowych kosztów dla przedsiębiorcy.
W czasie szkolenia omówione zostaną wszystkie aktualne akty prawne dotyczące przepisów podatkowych, przedstawione najnowsze interpretacje podatkowe wydawane przez Krajową Administrację Sądową, interpretacje Ministerstwa Finansów czy też orzecznictwa Sądów Administracyjnych polskich i europejskich.
Metodyka szkolenia obejmuje przedstawienie praktycznych przykładów dla omawianych zagadnień i problemów, dyskusję z uczestnikami oraz udzielanie przez wykładowcę odpowiedzi na zgłaszane pytania i problemy.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest dedykowane osobom pracującym w działach finansowo-księgowych, które chciałyby stać się bardziej samodzielne i wszechstronne w zakresie rozliczeń podatkowych i księgowych.
Umiejętności:
Nabyta wiedza pozwoli praconikom na prawidłowe i szybsze wykonywanie powierzonych czynności służbowych. Zapoznanie się z praktycznymi przykładami z życia gospodarczego da głębszą wiedzę, która pozwoli na szybsze i prawidłowe stosowanie skomplikowanych przepisów w praktyce przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza pozwoli na usprawnienie pracy i zastosowanie właściwych rozwiązań w trudnych sytuacjach prawno-podatkowych według znowelizowanych przepisów podatkowych i bilansowych.
Prowadzący: |
|
- doradca podatkowy, ekspert z zakresu prawa podatkowego, wieloletni pracownik aparatu skarbowego - Ministerstwa Finansów i oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie; konsultant podatkowy w renomowanych firmach; autor ponad 300 publikacji i artykułów z zakresu prawa podatkowego. W swojej dotychczasowej karierze przeprowadził ponad 3000 wykładów z zakresu podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług, delegacji, środków trwałych oraz reprezentacji i reklamy, w których uczestniczyło kilkadziesiąt tysięcy uczestników. Niekwestionowany autorytet w zakresie doradztwa podatkowego. |
|
- Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, podyplomowych studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletni pracownik organów podatkowych. W okresie pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w administracji. |
|
- Prawnik, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, od 2003 r. posiada licencję doradcy podatkowego (nr wpisu 09887). W latach 2001- 2007 pracownik i wykładowca Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy – Audyt Sp. z o.o. Obecnie członek zarządu w spółce doradztwa podatkowego Meritum Doradcy Podatkowi Sp. z o.o. oraz członek władz okręgowych Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. |
|
- Licencjonowany Doradca podatkowy (nr wpisu 11512), absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach podatków dochodowych od osób prawnych i fizycznych, ubezpieczeń społecznych i problematyce cen transferowych. Wcześniej pracownik międzynarodowej firmy doradczej oraz szef działu podatku dochodowego od osób prawnych w spółce doradztwa podatkowego. Autor kilkudziesięciu publikacji z tematyki prawa podatkowego (Grupa wydawnicza Infor, Wydawnictwo Presscom, Rzeczpospolita) oraz autor i współautor kilku pozycji książkowych. Wykładowca na studiach podyplomowych. „Doradca Podatkowy” w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu oraz „Kadry i Płace” na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Wieloletni wykładowca prawa podatkowego w Polsce. Stały współpracownik naszej firmy. |
|
- trener, doradca podatkowy, doświadczony i wieloletni wykładowca, od 2004 roku regularnie prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego i księgowości, cen transferowych i dokumentacji podatkowej. Posiada rozległą wiedzę z zakresu sprawozdawczości finansowej, ustawy o rachunkowości oraz kodeksu spółek handlowych. W trakcie postępowania na biegłego rewidenta. Posiada również certyfikat M.F. uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz uprawnienia M.F. do zasiadania w Radach Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa. Właściciel Kancelarii Podatkowej – Biura Rachunkowego, doktorant w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył studia podyplomowe z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego. |
|
- Biegły rewident, Dyrektor Departamentu Audytu. Karierę zawodową rozpoczął w dziale audytu ogólnopolskiej firmy audytorskiej gdzie był przede wszystkim odpowiedzialny za całość prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych. Posiada doświadczenie w zakresie badania sprawozdań finansowych zgodnie z Ustawą o Rachunkowości jak i Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF), ale także w realizacji zleceń z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Brał udział w sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych. Autor artykułów oraz wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości. |