Szkolenia - konferencje - stacjonarnie - online
 
  • email
  • ESAL@ESALSZKOLENIA.PL
 
  • telefony
  • 71 3339350   531 618854  |  531 618855

Tematyka szkoleń wewnętrznych

dla firm, instytucji i urzędów

1. Podatek VAT w 2025 roku - zmiany i aktualności

Podatek od towarów i usług VAT czyli najbardziej rozbudowani i skomplikowany podatek funkcjonujący w polskim sysytemie prawnym od 1995 roku.
Przedstawiamy poniżej ramowy aktualny program tego szkolenia, który może (a raczej powinien) zostać dostosowany do specyfiki działalności przedsiębiorstwa czy insytucji. Szkolenie prowadzą nasi trenerzy - wybitni specjaliści w zakresie podatku VAT. 

Po szczegóły i wszelkie informacje prosimy o kontakt telefoniczny: 71 3339350, 531 618856 lub mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szkolenie 1 lub 2-dniowe

  Program:  

  1. Przekazania na cele osobiste, darowizny i inne nieodpłatne świadczenia, w tym np. wyjaśnienie:
    1. w których przypadkach można zastosować stawkę 0% od darowizn na cele związane z pomocą osobom poszkodowanym powodzią a w których nie pomimo spełnienia warunków z rozp. MF;
    2. w jakich sytuacjach można a w jakich nie można odliczyć VAT naliczonego od darowanych towarów;
    3. czy każde nieodpłatne świadczenie (istotne kwotowo) musi podlegać opodatkowaniu VAT, jeśli podatnik odliczył VAT naliczony?

  2. Nieoczywiste przypadki „sprzedaży” w VAT, w tym np.:
    1. odszkodowania – w jakich sytuacjach powinny być z VAT, a w jakich są poza VAT?
    2. zwrot kosztów a refakturowanie;
    3. refakturowanie a świadczenia kompleksowe;
    4. wykonawstwo zastępcze – refakturowane czy nie?
    5. najem z VAT albo bez VAT;

  3. Obowiązek podatkowy – kiedy powstaje?
    1. czy usługa jest wykonana w momencie rozpoczęcia czy w momencie zakończenia?
    2. okresy rozliczeniowe – w jakich przypadkach są możliwe?
    3. czy przelew z opisem zaliczka musi rodzić obowiązek podatkowy?
    4. zaliczka w WNT oraz w dostawie, od której VAT rozlicza nabywca?

  4. Podstawa opodatkowania:
    1. „dopłaty” uzyskiwane przez podatnika, które nie wchodzą do podstawy opodatkowania, ale „zabierają” prawo do odliczenia?
    2. jaka stawka VAT na refakturę kosztów kurierskich?
    3. rozliczenie korekt in minus/ in plus w PLN i w walutach;

  5. Dostawa nieruchomości i zwolnienie z VAT:
    1. kiedy zwolnienie a kiedy opodatkowanie VAT;
    2. w jakich przypadkach można wybrać opodatkowanie VAT, a w których nie da się tego wybrać?
    3. błędne opodatkowanie VAT rodzi problem nie tylko dla nabywcy;
    4. zwolnienie z VAT a kwestia odliczenia VAT naliczonego;

  6. Problemy i wątpliwości związane z odliczaniem VAT, w tym:
    1. w jakich przypadkach podatnik nie może odliczyć VAT?
    2. czy na pewno nie mogę odliczyć VAT w przypadku wykonawstwa zastępczego?
    3. faktura z błędem a prawo do odliczenia – które błędy nie pozwalają a które pozwalają na odliczenie?
    4. odliczanie „wsteczne”, w tym przez podatników niezarejestrowanych na VAT;
    5. przedawnienie prawa do odliczenia – 5 lat w kraju i 5 lat z zagranicy to nie te same 5 lat;

  7. Inne problemy związane z VAT:
    1. faktury wystawione za wcześnie albo za późno – czy to jest problem?
    2. faktury błędnie wystawione – czy można wystawić korektę do 0?
    3. korekta do 0 i nowa faktura dla tego samego odbiorcy – czy tu jest jakieś ryzyko?
    4. anulowanie faktury – jak to zrobić i jak wykazać w JPK_VAT?
    5. transakcje łańcuchowe ciągle problematyczne, szczególnie w ramach nabyć;
    6. błędne opodatkowanie oznacza błędne rozliczenie VAT;
    7. WDT i eksport towarów – kto ma prawo do stawki 0%;
    8. eksport towarów – dokumenty na 0%;
    9. faktura wystawiona nielegalnie przez pracownika – kto odpowiada?

  8. Należyta staranność:
    1. nie wiadomo co to jest, ale coraz częściej musi być dochowywana;
    2. także w nadzorze nad pracownikami;
    3. a prawo do odliczenia;
    4. a problem stawki 0% w eksporcie, mimo posiadania IE-599;
    5. a problem stawki 0% w WDT, mimo posiadania wymaganych dokumentów przewozowych;

  9. Zmiany na 2025 rok:
    1. procedura SME
    2. zmiany w obliczaniu limitu dla zwolnienia ze względu na obrót do 200 tys. zł (tzw. zwolnienia podmiotowego),
    3. modyfikacja zasad określania kraju opodatkowania w przypadku usług wstępu na imprezy (np. edukacyjne) – jeżeli obecność na nich jest wirtualna (usługi B2B),
    4. zmiana zasad określania kraju opodatkowania dla wykonywanych wirtualnie usług związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną – jeżeli klient nie jest podatnikiem (usługi B2C),
    5. zmiany w procedurze marży dotyczącej dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,
    6. zwolnienia z kas fiskalnych.

  10. Najnowsze orzeczenia TSUE, NSA, WSA i interpretacje KIS.
  11. Pytania i odpowiedzi, dyskusja.


Szkolenie rozbudowane 4-dniowe lub 3-dniowe:

Cel szkolenia:

Szkolenie "Podatek VAT od A do Z" jest wydarzeniem, które w kompleksowy sposób przedstawia zasady funkcjonowania i rozliczania podatku od towarów i usług.
Warsztatowy charakter zajęć pozwoli na uporządkowanie wiedzy teoretycznej i pozwoli uczestnikom na połączenie teorii z praktycznymi czynnościami związanymi z rozliczaniem podatku VAT. Jest to też kopalnia wiedzy dla osób pracujących w działach finansowo-księgowych. Zapraszamy na szkolenie osoby, którym zależy na uporządkowaniu i ugruntowaniu wiedzy w tym zakresie.

Podczas zajęć przeanalizowanych będzie wiele przykładów praktycznych, omawiających kilkadziesiąt operacji gospodarczych związanych z rozliczeniami podatkowymi ze szczególnym naciskiem na sytuacje, w których może pojawić się ryzyko niewłaściwego rozliczenia podatku. Przedstawione zostanie orzecznictwo i interpretacje organów podatkowych dotyczące omawianych sytuacji.
Zagadnienia podczas szkolenia omawiane będą w przejrzysty sposób, uwzględniający różny poziom doświadczenia uczestników spotkania (w szkoleniu mogą uczestniczyć osoby początkujące oraz posiadające doświadczenie pracy w księgowości).

Organizacja:

Szkolenie obejmuje 21 godziny lekcyjne i jest podzielone na trzy jednodniowe spotkania. Uczestnicy dostaną materiały szkoleniowe, potrzebne do efektywnego uczestniczenia w szkoleniu. 
Najlepszą formą ze względu na warsztatowy charakter szkolenia jest forma stacjonarna, jednakże dla osób niemogących dojechać do Wrocławia, dajemy możliwość zdalnego uczestnictwa w zajęciach - online.

  Program:  

  1. Dzień (7 h)
      1. Zwolnienie podmiotowe oraz zasady rejestracji dla celów VAT, terminy rozliczeń
        • rejestracja podmiotu, możliwość odmowy rejestracji, odpowiedzialność solidarna pełnomocnika,
        • rozszerzenie katalogu przesłanek umożliwiających wykreślenie podatnika z rejestru VAT,
        • zwolnienie podmiotowe – limit i wyłączenia,

      2. Zakres przedmiotowy – czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT
        • dostawa towarów za wynagrodzeniem i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
        • świadczenia nieodpłatne: darowizny, poczęstunki w zakładzie pracy (kawa, herbata, ciastka, alkohol itp.) użycie składników majątku firmy na cele osobiste, bony jednego i różnego przeznaczenia)),
        • eksport towarów, import towarów,
        • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
        • import usług, zakup towarów dla których podatnikiem jest nabywca,
        • zasady opodatkowania spisu z natury,
        • czynności wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT,

      3. Miejsce świadczenia
        • miejsce świadczenia przy dostawie towarów,
        • miejsce świadczenia usług (zasady ogólne, usługi budowlane, najem, dzierżawa, leasing, media),
        • miejsce świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów,

      4. Odpowiedzi na pytania uczestników.

  2. Dzień (7 h)
    1. Zasady i terminy dotyczące wystawiania faktur VAT, kasy rejestrujące
      • faktury VAT jako dokumenty rejestrujące wykonanie czynności opodatkowanych,
      • zasady i terminy wystawiania faktur,
      • faktury korygujące i noty korygujące, duplikaty oraz inne dokumenty uznawane za faktury,
      • terminy rozliczenia faktur korygujących zmniejszających i zwiększających wartość sprzedaży,
      • paragon jako faktura, faktury elektroniczne,
      • refakturowanie i anulowanie faktury VAT, faktury pro-forma, autofakturowanie,
      • skutki podatkowe związane z wystawieniem faktury wcześniej niż 60 dni przed wykonaniem świadczenia,
      • faktury do paragonów, w jakich sytuacjach dopuszcza się korektę numeru NIP na paragonie,
      • faktury dokumentujące świadczenia objęte obowiązkowym mechanizmem płatności podzielonej,
      • przy spełnieniu jakich warunków wystawienie faktury rodzi obowiązek odprowadzenia podatku w trybie art. 108 ustawy o VAT,
      • KSeF – faktury ustrukturyzowane
      • zwroty VAT w przypadku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
      • odpowiedzialność karna i karna-skarbowa,

    2. Obowiązek podatkowy
      • moment powstania obowiązku podatkowego zasady ogólne,
      • świadczenia o charakterze ciągłym,
      • moment powstania obowiązku podatkowego zasady szczególne (m.in. usługi budowlane, najmu, leasingu, dostawa mediów)
      • „refakturowanie” świadczeń, zaliczki, świadczenia poza terytorium Polski,
      • obowiązek podatkowy u podatników rozliczających się wg metody kasowej,
      • obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek,

    3. Podstawa opodatkowania
      • zasady ustalania podstawy opodatkowania (zasada generalna i szczególne przypadki),
      • podstawa opodatkowania z tytułu WNT,
      • świadczenia złożone, dostawa nieruchomości,
      • elementy podstawy opodatkowania przy odwrotnym obciążeniu,
      • przypadki w jakich podstawa opodatkowania winna być podwyższona o koszty transportu, opakowań, ubezpieczenia,

    4. Stawki podatku VAT
      • rodzaje stawek podatkowych,
      • zasady stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów oraz WDT, wymogi dotyczące dokumentacji,
      • zwolnienia przedmiotowe,
      • zasady obowiązujące przy zmianie stawek,

    5. Odpowiedzi na pytania uczestników.

  3. Dzień (7 h)
    1. Odliczanie i zwrot podatku
      • źródło podatku naliczonego,
      • terminy odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów krajowych, importu usług, WNT, zakupu towarów dla których podatnikiem jest nabywca, faktur metoda kasowa,
      • błędnie wystawione faktury a prawo do odliczenia podatku naliczonego,
      • przypadki w jakich nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
      • zasada neutralności,
      • zasada stałości,
      • „należyta staranność, dobra wiara”,

    2. Rozliczanie podatku naliczonego na podstawie struktury sprzedaży
      • sposób liczenia wskaźnika i pre-wskaźnika
      • korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych, pozostałych zakupów i nieruchomości z zastosowaniem współczynnika,

    3. Ulga na złe długi:
      • warunki i zasady stosowania ulgi,
      • orzecznictwo TSUE w tym zakresie,

    4. VAT – samochody
      • przypadki w jakich przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego,
      • zasady prowadzenia ewidencji przebiegu,
      • korekta podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia pojazdu
      • omówienie druku VAT-26,
    5. Rozliczenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym
      •  terminy zwrotu,
      • warunki jakie należy spełnić aby uzyskać zwrot w trybie przyspieszonym,
      • sytuacje w jakich organ podatkowy może przedłużyć termin zwrotu,

    6. JPK:
      • Struktura JPK_VAT (JPK V7M; JPK V7K; część ewidencyjna i deklaracyjna).
      • Ewidencja VAT sprzedaż:
        • podstawa opodatkowania poszczególnych rodzajów transakcji,
        • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów/wykonania usługi lub data otrzymania zapłat,
        • dodatkowe kody identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU),
        • dodatkowe kody identyfikujące transakcje,
        • oznaczenia dowodów sprzedaży (WEW, FP, RO).
      • Ewidencja VAT zakup:
        • wartość netto oraz wysokość podatku naliczonego,
        • wykazanie faktur dokumentujących WNT, ZTPN i import usług,
        • dodatkowe kody identyfikujące transakcje zakupu,
        • kody dowodów nabycia (MK, WEW, VAT RR),
      • JPK_VAT a rozliczenie kwartalne.
      • Błędy, pomyłki, zmiany danych w ewidencji VAT obowiązek niezwłocznej korekty, sankcja za błąd w ewidencji VAT.
      • Faktura do paragonu (termin ujęcia w ewidencji VAT),
      • Zasady i procedura nakładania kar 500 zł za błędy popełnione w JPK_V7M(K),

    7. Biała lista podatników VAT:
      1. zakres danych przechowywanych w rejestrze podatników,
      2. możliwości w zakresie weryfikowania wiarygodności kontrahenta,
      3. konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub na rachunek nieujęty w wykazie w podatku VAT oraz CIT i PIT,
      4. odpowiedzialność solidarna w trybie przepisów ordynacji podatkowej oraz warunki po spełnieniu których instytucja ta nie ma zastosowania,

    8. Obowiązkowy mechanizm płatności podzielonej dla wybranych transakcji:
      1. lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment,
      2. obowiązek posiadania rachunku rozliczeniowego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment,
      3. sposób dokonania zapłaty a mechanizm podzielonej płatności,
      4. wartość transakcji a mechanizm podzielonej płatności,
      5. obowiązkowe oznaczenia na fakturach w związku z MPP,
      6. konsekwencje podatkowe za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienie faktury dla transakcji objętej obowiązkowym MPP,
      7. obowiązkowy MPP a koszty uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego,
      8. możliwość opłacania zaliczki oraz dokonanie jednego przelewu w systemie MPP za więcej niż jedną fakturę,

    9. Odpowiedzi na pytania uczestników.

W trakcie spotkania omówionych zostanie kilkadziesiąt różnego rodzaju zdarzeń gospodarczych z którymi uczestnicy mają do czynienia w swoim życiu zawodowym.

 


Drukuj   E-mail

O nas

Pierwsze szkolenia, pod szyldem ESAL przeprowadziliśmy w 1993 r.

Już od ponad 31 lat, wytrwale i z pasją organizujemy wysokiej jakości szkolenia. Nasza oferta obejmuje szkolenia stacjonarne, hybrydowe, online, konferencje tematyczne, małe, średnie i duże oraz szkolenia wewnętrzne.

Tu jesteśmy

50-502 Wrocław, ul. Boczna 12

+48 71 333 93 50
+48 531 61 88 54
+48 531 61 88 55

esal@esalszkolenia.pl
pon.-piąt. g.:7.30-15.30