ZapraszamySzkoleniaSzkolenia w KatowicachKonferencje wyjazdoweKontaktKarta zgłoszenia
ESAL Business Promotion Office

Bilans 2021
Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku 2021 oraz zmiany w podatkach w 2021/2022 roku

29 listopad - 1 grudnia 2021r.
Wrocław hotel Mercure-Centrum, pl. Dominikański 1 (przy Galerii Dominikańskiej)


prowadzący: Zdzisław Modzelewski, Aleksander Gniłka, dr Roman Seredyński



TERMIN: 29 listopad - 1 grudnia 2021r.
KOD: 3630/2021
MIEJSCE: Wrocław hotel Mercure-Centrum, pl. Dominikański 1 (przy Galerii Dominikańskiej)
CZAS TRWANIA: od godz.9.30 do 15.30

do 10 listopada br.:
CENA SZKOLENIA netto: 1530 zł /od osoby
(brutto: 1881,90 zł)
CENA online netto: 1260 zł /od osoby (brutto: 1512,90 zł)
Cena netto 1 dnia szkolenia wynosi: 590 zł /od osoby (brutto: 725,70 zł).
elektroniczna karta zgłoszenia
karta elektroniczna
elektroniczna karta zgłoszenia
KARTA ZGŁOSZENIA
PDF do DRUKU
Hotelu Mercure - Centrum**** zlokalizowany jest w samym centrum Wrocławia, obok Starego Miasta i wrocławskiego Rynku. Mieści się w jednym kompleksie wraz z centrum handlowym Galeria Dominikańska oraz z dogodnym połączeniem z Dworcem Głównym PKP i innymi częściami Wrocławia.
Hotel w ostatnim czasie przeszedł gruntowny remont w części hotelowej i gastronomicznej.
Dojazd z Dworca Głównego PKP i Dworca Autobusowego - tramwajami 8, 9 lub 11.
Wrocław hotel Mercure-Centrum, pl.Dominikański 1 Wrocław, pl.Dominikański 1 / sala konferencyjna

TEMATYKA ZAJĘĆ:

Uwaga: programy poszczególny dni będą modyfikowane w miarę postępu prac dotyczących zmian przepisów na rok 2022.

Podatek VAT - zmiany w 2021 roku oraz zmiany na rok 2022

  • Nowelizacja SLIM VAT1 – 1 stycznia 2021 r.:
    1. Nowe zasady rozliczania korekt w podatku VAT:
      1. korekty podatku VAT in minus – okres, w którym uwzględnia się korektę;
      2. dokumentacja, która warunkuje uwzględnienie korekt in minus;
      3. potwierdzenie odbioru korekty – czy jeszcze może mieć zastosowanie?
      4. przypadki, w których dokumenty nie wpływają na okres rozliczenia korekty;
      5. korekty in plus – w którym okresie należy rozliczyć,
      6. objaśnienia podatkowe MF
    2. Zmiana zasad stosowania kursu walutowego dla rozliczeń podatku VAT.
    3. Zaliczki otrzymane na poczet eksportu towarów:
      1. opodatkowanie zaliczek na eksport towarów na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2020 roku,
      2. nowe zasady opodatkowania zaliczek otrzymanych z tytułu eksportu towarów od 2021 roku,
      3. konsekwencje braku dochowania warunków opodatkowania zaliczki 0% VAT.
    4. Zmienione zasady odliczenia podatku VAT od 2021 r.:
      1. moment otrzymania faktury a okresy rozliczeniowe, w których można odliczyć VAT od 2021 r.,
      2. możliwość odliczenia VAT w związku z nabyciem usług noclegowych – w jakich przypadkach jest to możliwe?
    5. Zmiany dotyczące MPP:
      1. doprecyzowanie limitu 15.000 zł w kontekście stosowania MPP,
      2. określenie zasad przeliczania limitu dla potrzeb MPP w przypadku gdy faktura wystawiona jest w walucie obcej,
      3. kompensaty a MPP – nowe reguły,
      4. nowe możliwości wykorzystywania środków z rachunku VAT.
    6. Zmiana przepisów dotyczących Wiążących Informacji Skarbowych:
      1. ograniczenie możliwości wydawania WIS w sytuacji, gdy dotyczy stanu faktycznego objętego kontrolą lub postępowaniem podatkowym,
      2. ograniczenie zakresu czasowego ochrony WIS.
    7. Pozostałe zmiany przepisów w ramach pakietu SLIM VAT 1, w tym zmiany związane ze stosowaniem procedury TAX FREE (1 stycznia 2022 r.).
  • SLIM VAT 2 – kolejna nowelizacja „naprawiająca” przepisy ustawy o VAT (planowany termin wejścia w życie 1 października 2021 r.):
    1. BREXIT – nowe zasady rozliczania podatku VAT w relacjach z UK i Irlandia Północną.
    2. Doprecyzowanie przepisów dotyczących międzynarodowych transakcji łańcuchowych.
    3. Zasady rozliczania korekt in minus w transakcjach: WNT, import usług oraz dostawy, od których VAT rozlicza nabywca.
    4. Możliwość poprawienia braku wykazania importu towarów w ramach procedury uproszczonej.
    5. Wybór opodatkowania przy dostawie nieruchomości zabudowanych – nowe możliwości.
    6. Powrót do „starych” zasad odliczania VAT naliczonego od WNT, importu usług i dostaw, od których VAT rozlicza nabywca.
    7. Zmienione zasady dokonywania korekty nieodliczonego VAT naliczonego.
    8. Wydłużenie terminu na złożenie informacji VAT-26.
    9. „Ulga na złe długi” – dostosowanie przepisów do wyroku TSUE oraz nowe warunki korzystania z ulgi w przypadku niektórych dłużników.
    10. „Ulga na złe długi” – nowy termin na skorzystanie - 3 lata.
    11. Nowe możliwości „dokonywania przelewów” z rachunku VAT oraz zmiany związane z korzystaniem z rachunku VAT.
  • E-commerce – nowe mechanizmy rozliczeń w VAT – 1 lipca 2021 r.:
    1. Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO):
      1. uchylenie przepisów dot. sprzedaży wysyłkowej,
      2. wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość a sprzedaż wysyłkowa z/na terytorium kraju – podobieństwa i różnice,
      3. kiedy dostawca odpowiada za transport?
      4. kim musi być nabywca?
      5. nowy limit - 10.000 EUR,
      6. miejsce opodatkowania – zasady i wyjątki,
      7. dokumenty jako warunek NP,
    2. Usługi z art. 28k ustawy o VAT – zmiana limitu 10.000 EUR;
    3. Inne usługi niż usługi z art. 28k ustawy o VAT, od których VAT należy się innemu państwu UE.
    4. Podatnik ułatwiający dostawę towarów: krajową i WSTO,
    5. Podatnik ułatwiający świadczenie usług,
    6. Sposoby rozliczenia podatku należnego innemu państwu UE niż Polska,
    7. Procedura unijna – co ona oznacza?
      1. jakie czynności mogą lub muszą być rozliczane?
      2. naliczanie i deklarowanie VAT zagranicznego do polskiego urzędu skarbowego,
      3. fakturowanie towarów i usług objętych procedurą unijną,
      4. ewidencja sprzedaży na kasie fiskalnej,
    8. Szczególna procedura sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI):
      1. SOTI – co to jest?
      2. miejsce dostawy,
      3. SOTI – procedura importu,
      4. pośrednik – kto to jest i jakie ma obowiązki,
      5. fakturowanie i obowiązek podatkowy,
    9. Podatnik ułatwiający dostawę towarów:
      1. kto może być podatnikiem ułatwiającym?
      2. przy jakich dostawach ma to zastosowanie?
      3. obowiązki podatnika ułatwiającego dostawę,
    10.  Deklarowanie i zapłata podatku z tytułu importu towarów przez nabywcę,
  • Krajowy System e-Faktur (KSeF) – 1 października 2021 r.:
    1. co to jest KSeF i do czego ma służyć?
    2. KSeF obowiązkowy czy dobrowolny?
    3. zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego o podmiotach uprawionych do dostępu do Krajowego Systemu e-Faktur w celu wystawiania faktur ustrukturyzowanych lub dostępu do nich,
    4. pojęcie faktury ustrukturyzowanej tj. wystawianej w ramach KSeF,
    5. akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej,
    6. wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej,
    7. uwierzytelnienia faktury ustrukturyzowanej,
    8. przechowywanie faktur ustrukturyzowanych,
    9. „korzyści” związane z wystawianiem faktur ustrukturyzowanych.
  • Zmiany w zakresie JPK z deklaracją – 1 lipca 2021 r.:
    1. Zmiany w oznaczeniach GTU i kodach transakcyjnych, w tym dodanie nowych transakcji,
    2. TP – wyłączenie niektórych powiązań z obowiązku oznaczania,
    3. MPP – brak obowiązku stosowania,
    4. Nowe kody transakcyjne związane ze wprowadzonymi regulacjami dotyczącymi e-commerce,
    5. Zmienione zasady wykazywania wszystkich faktur uproszczonych,
  • Prace nad nową strukturą JPK_v7, która powinna wejść od 1 stycznia 2022 r.
  • Pytania i odpowiedzi.
prowadzący: Zdzisław Modzelewski
licencjonowany doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego, doświadczony wykładowca i praktyk, od wielu lat specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, autor licznych artykułów o tematyce podatkowej. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w międzynarodowych spółkach zajmujących się doradztwem podatkowym. Stały współpracownik firmy ESAL Sp.z o.o.


Bilans - zamknięcia roczne 2021 roku, środki trwałe i leasing

  1. Wprowadzenie
  2. Zamknięcie roku obrotowego - podstawowe aspekty
    1. Jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
    2. Składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
    3. Harmonogram prac - kluczowe daty dla rocznego sprawozdania finansowego,
    4. Podpisywanie rocznego sprawozdania finansowego,
    5. Badanie rocznego sprawozdania finansowego,
    6. Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
    7. Publikacja rocznego sprawozdania finansowego po zmianach w KRS
    8. Przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
    9. Odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
    10. Podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym
    11. Zmiany w prawie bilansowym
  3. Sprawozdanie finansowe za 2021 oraz wpływ COVID-19 na zawartość informacyjną ujawnień - struktura oraz elementy sprawozdania finansowego
    1. Wprowadzenie
      1. Założenie kontynuacji działalności w czasach COVID-19
      2. Ujawnianie wydarzeń po dniu bilansowym
      3. Prezentacja dofinansowań z PFR oraz innych środków pomocowych
      4. Wpływ niepewności na ujawnienia w sprawozdaniu finansowym
    2. Bilans
      1. Struktura bilansu
      2. Zasady wyceny
      3. Układ bilansu na tle regulacji MSSF / MSR
      4. Wpływ pandemii na wycenę aktywów – ryzyko utraty wartości
    3. Rachunek zysków i strat
      1. Struktura rachunku zysków i strat
      2. Wariant porównawczy a kalkulacyjny
      3. Ujmowanie przychodów a zasada współmierności
      4. Pozostałe przychody oraz koszty operacyjne
      5. Przychody oraz koszty finansowe
    4. Rachunek przepływów pieniężnych
      1. Struktura
      2. Obowiązek sporządzania
      3. Metoda pośrednia oraz bezpośrednia
      4. Rodzaje przepływów pieniężnych
    5. Zestawienie zmian w kapitale własnym
    6. Dodatkowe informacje i objaśnienia
  4. Inwentaryzacja
    1. Terminy przeprowadzenia
    2. Metody inwentaryzacji
      1. Spis z natury
      2. Potwierdzenie sald
      3. Weryfikacja dokumentów
    3. Rozliczenia inwentaryzacji
    4. Wycena
  5. Środki trwałe w ujęciu rachunkowym oraz podatkowym:
    1. Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
      1. Cena nabycia oraz koszt wytworzenia
      2. Środki trwałe w budowie
      3. Ewidencja podatkowa oraz bilansowa środków trwałych
      4. Nabycie środków trwałych niskocennych
      5. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania
      6. Nakłady ponoszone po dacie przyjęcia środka trwałego
      7. Remonty
      8. Modernizacje oraz ulepszenia w aspekcie prawa podatkowego oraz bilansowego
      9. Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego – odsetki od kredytu inwestycyjnego
      10. Odłączenie części składowej środka trwałego
    2. Amortyzacja środków trwałych
      1. Tabela amortyzacyjna podatkowa oraz bilansowa
      2. Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych i ich wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych
      3. Okres użyteczności ekonomicznej środków trwałych
      4. Metody amortyzacji
      5. Weryfikacja okresu użyteczności
      6. Stawka amortyzacyjna a okres użytkowania
      7. Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony
      8. Zakończenie okresu amortyzacji
      9. Likwidacja środka trwałego
  6. Leasing w Polsce na tle regulacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Krajowy Standard Rachunkowości nr 5 na tle MSSF 16 Leasing)
    1. Podstawowe definicje
    2. Leasing finansowy oraz operacyjny – różnice
    3. Aspekty prawa podatkowego
    4. Kierunki zmian regulacji międzynarodowych na przykładzie polskich spółek giełdowych
    5. Podział raty leasingowej na część kapitałową oraz odsetkową
    6. Amortyzacja środków trwałych w leasingu
    7. Prezentacja i ujawnianie informacji w sprawozdaniu finansowym
    8. Case study – przykłady
  7. Dyskusja i zakończenie.
prowadzący:
dr Roman Seredyński - Biegły rewident, partner zarządzający dużej spółki audytorskiej, doktor nauk ekonomicznych. Tytuł naukowy uzyskał w katedrze rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej. Brał udział w licznych projektach między innymi dotyczących badania sprawozdań finansowych, w tym spółek giełdowych, przekształcania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF oraz HGB, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Dilligence oraz wyceny przedsiębiorstw. Posiada bogate doświadczenie z dziedziny Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Obecnie zarządza Grupą ECA S.A.  Autor licznych artykułów z zakresu audytu oraz sprawozdawczości finansowej, ceniony wykładowca z zakresu rachunkowości. Autor i współautor podręczników z zakresu polskich oraz międzynarodowych standardów rachunkowości. Stały współpracownik naszej firmy.

Podatki dochodowe w 2021 roku, rozliczenie roczne, zmiany na 2022 rok

  1. Podwyższenie limitu przychodów przy możliwości stosowania 9% CIT
  2. Estoński CIT
  3. Opodatkowanie CIT spółek komandytowych i jawnych (skutki na gruncie przepisów CIT i PIT)
  4. Inne zmiany w CIT (ograniczenia w rozliczaniu strat, zmiany dotyczące amortyzacji, zmiany w cenach transferowych, podatek od przychodów z budynków, zmiany w zakresie podatku u źródła, zmiany związane z kosztami finansowania dłużnego)
  5. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych w 2021r. (warunki zastosowania, moment uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym, wyłączenia zastosowania)
  6. Wyłączenie z kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na rachunek spoza białej listy oraz z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności
  7. Wsparcie otrzymane w ramach Tarczy antykryzysowej – skutki w podatkach dochodowych
  8. Ważniejsze ulgi w podatkach dochodowych w ramach pakietu tarczy antykryzysowej
  9. Koszty uzyskania przychodów – wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów
  10. Likwidacja/ograniczenie ulgi abolicyjnej w PIT, zwiększone limity zwolnień podatkowych PIT w 2021
  11. Danina solidarnościowa za 2021r.
  12. Zmiany warunków opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (definicja wolnych zawodów, zwiększenie limitu przychodów uprawniających do ryczałtu, przychody z najmu a ryczałt)
  13. Pytania uczestników
prowadzący:
Aleksander Gniłka -
Licencjonowany Doradca podatkowy (nr wpisu 11512), absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach podatków dochodowych od osób prawnych i fizycznych, ubezpieczeń społecznych i problematyce cen transferowych. Wcześniej pracownik międzynarodowej firmy doradczej oraz szef działu podatku dochodowego od osób prawnych w spółce doradztwa podatkowego. Autor kilkudziesięciu publikacji z tematyki prawa podatkowego (Grupa wydawnicza Infor, Wydawnictwo Presscom, Rzeczpospolita) oraz autor i współautor kilku pozycji książkowych. Wykładowca na studiach podyplomowych. „Doradca Podatkowy” w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu oraz „Kadry i Płace” na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Wieloletni wykładowca prawa podatkowego w Polsce. Stały współpracownik naszej firmy.



Cena szkolenia 3-dniowego obejmuje:
  • 3 wykłady
  • materiały szkoleniowe,
  • przerwy kawowe i lunch w hotelu,
  • teczka konferencyjna z materiałami szkoleniowymi, długopisem i notatnikiem.
Cena netto 1 dnia szkolenia wynosi: 590 zł /od osoby (brutto: 725,70 zł).
Informacje dotyczące hotelu oraz szczegółowy program szkolenia prześlemy po otrzymaniu zgłoszenia na 7 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia.

DLA STAŁYCH KLIENTÓW I WIĘKSZEJ ILOŚCI OSÓB RABATY !!!



ESAL Business Promotion Office Wrocław tel.: 71 3339350  |  mobile(PLAY): 531 618 854  |  fax: 71 3339822
KARTA ZGŁOSZENIA                                                                                              e-mail: biuro@esal.com.pl_esal@esalszkolenia.pl