ZapraszamySzkoleniaSzkolenia w KatowicachKonferencje wyjazdoweKontaktKarta zgłoszenia
ESAL Business Promotion Office

Akcja BILANS 2020
Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku 2020 oraz zmiany w podatkach w 2020/2021 roku

  16-18 grudzień 2020 r.
online


prowadzący:  Tomasz Wojewoda, Arkadiusz Lenarcik, Dariusz Polakowski


TERMIN: 16-18 grudzień br.
KOD: 3520/2020
MIEJSCE: webinarium, online
CZAS TRWANIA: od godz. 9.30 do 15.30

wersja online:
CENA SZKOLENIA netto: 1.230 zł /od osoby
(brutto: 1512,90 zł) - 3 dni szkoleniowe (cena obowiązuje do 10.12.20r., po tym terminie cena netto wynosi 1350 zł / od osoby)

elektroniczna karta zgłoszenia
karata elektroniczna
elektroniczna karta zgłoszenia
KARTA ZGŁOSZENIA
PDF do DRUKU

TEMATYKA ZAJĘĆ:

*w związku z przewidywanymi zmianami w ustawach podatkowych programy mogą ulec modyfikacji

16 grudzień: Podatek dochodowy od osób prawnych CIT i fizycznych PIT - bieżące problemy zamknięcia  i rozliczenia roku 2020 oraz zmiany od 1 stycznia 2021 r.

  1. Zmiany od 1 stycznia 2021 r.
    1. Objęcie, od 1 stycznia 2021 r., podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP, zasady opodatkowania, obowiązki podatnika, zwolnienie u komandytariusza części przychodów uzyskanych z udziału w spółce - warunki stosowania zwolnienia, przepisy przejściowe, możliwość stosowania dotychczasowych zasad do dnia 30 kwietnia 2021 r., kontynuacja wartości początkowej środków trwałych i metody amortyzacji, odliczanie strat itp.
    2. Objęcie, od 1 stycznia 2021 r., podatkiem dochodowym od osób prawnych niektórych spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP, spółki jawne opodatkowane na dotychczasowych zasadach - warunki stosowania starych przepisów, nowe obowiązki informacyjne spółek jawnych, obowiązki spółki jawnej jako podatnika CIT, zasady opodatkowania, przepisy przejściowe itp.
    3. Estoński CIT, nowe przepisy od 1 stycznia 2021 r. w zakresie stosowania ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, podmioty uprawnione do opodatkowania ryczałtem – ustawowe warunki stosowania ryczałtu, przedmiot i podstawa opodatkowania, odroczenie momentu powstania obowiązku podatkowego, stawki podatku, warunki obniżenia stawek, domiar zobowiązania podatkowego, obowiązki informacyjne, terminy płatności ryczałtu, alternatywna forma opodatkowania tzw. niemiecki fundusz inwestycyjny - zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów odpisów na wyodrębniony w kapitale rezerwowym fundusz utworzony na cele inwestycyjne, pozostałe zagadnienia, przepisy przejściowe.
    4. Ograniczenie możliwości podwyższania i obniżania stawek amortyzacyjnych przez podmioty korzystające ze zwolnienia podatkowego, przepisy przejściowe.
    5. Zmiana definicji używanych środków trwałych w przypadku stosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych, przepisy przejściowe itp.
    6. Zmiany w zakresie stosowania obniżonej stawki CIT 9% - podwyższenie limitu przychodów, przepisy przejściowe.
    7. Wprowadzenie, od 1 stycznia 2021 r., ograniczeń w odliczaniu strat podatkowych od dochodu.
    8. Zmiany w zakresie prowadzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w przypadku transakcji z kontrahentami z tzw. rajów podatkowych.
    9. Nowe regulacje, od 1 stycznia 2021 r., w zakresie spółek nieruchomościowych, definicja spółki nieruchomościowej, rozliczanie podatku z tytułu zbycia udziałów (akcji) w spółkach nieruchomościowych – nowe obowiązki płatnika, podatek u źródła, nowe obowiązki informacyjne spółek nieruchomościowych i ich wspólników itp.
    10. Wprowadzenie obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy przez niektórych podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
    11. Pozostałe zmiany.

  2. Zmiany, od 1 stycznia 2021 r., w zakresie obowiązków płatnika w przypadku poboru podatku u źródła z tytułu należności wypłacanych podmiotom zagranicznym oraz z tytułu wypłacanych dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych.
  3. Zmiany wprowadzone od 24 czerwca 2020 r., w związku z przeciwdziałaniem COVID – 19, w zakresie certyfikatów rezydencji, przedłużenie terminu ważności certyfikatów rezydencji, rozszerzenie możliwości posługiwania się kopiami certyfikatów itp.
  4. Zmiany, od 1 stycznia 2020 r., w zakresie wprowadzenia obowiązku zwiększania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym o zaliczaną do kosztów uzyskania przychodów wartość wierzytelności, która nie została uregulowana w ustawowo określonym terminie („złe długi”). Zniesienie, od 31 marca 2020 r., obowiązku zwiększania dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki za poszczególne okresy rozliczeniowe lub rok podatkowy w przypadku spełnienia ustawowych warunków, pozostałe zmiany wprowadzone w trakcie 2020 r. w związku z przeciwdziałaniem COVID – 19.
  5. Zmiany, od 1 stycznia 2020 r., w zakresie wprowadzenia możliwości zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności, która nie została uregulowana lub zbyta w ustawowo określonym terminie („złe długi”). Zmiany od 24 czerwca 2020 r. i pozostałe zmiany wprowadzone w trakcie 2020 r. w związku z przeciwdziałaniem COVID – 19, skrócenie okresu korekty, wprowadzenie możliwości dokonywania korekt przy zaliczkach uproszczonych itp.
  6. Zmiany wprowadzone od 24 czerwca 2020 r., w związku z przeciwdziałaniem COVID – 19, w zakresie rozszerzenia możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań w ustawowo określonych przypadkach.
  7. Podwyższenie, w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zostanie odwołany stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, limitów niektórych zwolnień przedmiotowych z podatku dochodowego od osób fizycznych - np. z tytułu zapomóg, świadczeń rzeczowych i pieniężnych finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.
  8. Wydłużenie, od 24 czerwca 2020 r., terminów do składania informacji i oświadczeń w zakresie cen transferowych, rozszerzenie katalogu osób mogących podpisać oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji lokalnej, pozostałe zmiany w zakresie cen transferowych wprowadzone w trakcie 2020 r. w związku z przeciwdziałaniem COVID – 19.
  9. Nowe zasady rozliczania strat podatkowych od 1 stycznia 2020 r., szczególne regulacje dotyczące rozliczania straty podatkowej za 2020 r., w przypadku obniżenia przychodów z powodu COVID – 19.
  10. Nowe zasady odliczania od dochodu darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19, zmiany wprowadzone w trakcie 2020 r. w związku z przeciwdziałaniem COVID – 19, zasady zaliczania wydatków do kup, wyłączenie darowizn z przychodów itp.
  11. Wydłużenie terminu wpłaty przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu umów o pracę oraz umów zlecenia i o dzieło za miesiące marzec, kwiecień i maj 2020 r.
  12. Wprowadzenie możliwości dokonywania jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, nabytych w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.
  13. Pozostałe zmiany wprowadzone w trakcie 2020 r. w związku z przeciwdziałaniem COVID – 19.
  14. Nowe regulacje, od 1 stycznia 2020 r., w zakresie wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodów, w przypadku dokonywania zapłaty za faktury na rachunek kontrahenta inny, niż podany w wykazie prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (tzw. biała lista), po przekroczeniu ustawowego limitu kwotowego. Wydłużenie, od 31 marca 2020 r., terminu do złożenia zawiadomienia w przypadku wpłaty na rachunek spoza wykazu, zmiany od 1 lipca 2020 r.
  15. Nowe regulacje, od 1 stycznia 2020 r., w zakresie wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodów, w przypadku dokonywania zapłaty za faktury z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności, w ustawowo określonych przypadkach.
  16. Wprowadzenie w podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2020 r., możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów części kapitału zatrzymanego w spółce w postaci dopłat lub zysku przekazanego na kapitał zapasowy lub rezerwowy.
  17. Podwyższenie, od 1 stycznia 2020 r., limitu kwotowego warunkującego możliwość uznania za małego podatnika.
  18. Zmiany, od 1 stycznia 2019 r., w zakresie amortyzacji, najmu i leasingu samochodów osobowych oraz w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z ubezpieczeniem, eksploatacją i używaniem samochodów osobowych.
  19. Bieżące problemy i zagadnienia.
  20. Odpowiedzi na pytania uczestników.
prowadzący:
Tomasz Wojewoda -
Doradca podatkowy (nr wpisu 11512), absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach podatków dochodowych od osób prawnych i fizycznych, ubezpieczeń społecznych i problematyce cen transferowych. Wcześniej pracownik międzynarodowej firmy doradczej oraz szef działu podatku dochodowego od osób prawnych w spółce doradztwa podatkowego. Autor kilkudziesięciu publikacji z tematyki prawa podatkowego (Grupa wydawnicza Infor, Wydawnictwo Presscom, Rzeczpospolita) oraz autor i współautor kilku pozycji książkowych. Wykładowca na studiach podyplomowych. „Doradca Podatkowy” w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu oraz „Kadry i Płace” na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Wieloletni wykładowca prawa podatkowego w Polsce.



17 grudzień: Akcja Bilans 2020 - sprawozdanie finansowe za 2020 rok

  1. Wprowadzenie
  2. Zamknięcie roku obrotowego - podstawowe aspekty
    1. Jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
    2. Składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
    3. Harmonogram prac - kluczowe daty dla rocznego sprawozdania finansowego,
    4. Roczne sprawozdanie finansowe większych jednostek,
    5. Roczne sprawozdanie finansowe jednostek mikro,
    6. Roczne sprawozdanie finansowe średnich i małych jednostek,
    7. Podpisywanie rocznego sprawozdania finansowego,
    8. Badanie rocznego sprawozdania finansowego,
    9. Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
    10. Udostępnianie rocznego sprawozdania finansowego po zmianach w KRS
    11. Przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
    12. Odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
    13. Podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym – doświadczenia z roku ubiegłego
    14. Zmiany w prawie bilansowym

  3. Sprawozdanie finansowe za 2020 oraz wpływ COVID-19 na zawartość informacyjną ujawnień - struktura oraz elementy sprawozdania finansowego
    1. Wprowadzenie
      1. Założenie kontynuacji działalności w czasach COVID-19
      2. Ujawnianie wydarzeń po dniu bilansowym
      3. Prezentacja dofinansowań z PFR oraz innych środków pomocowych
      4. Wpływ niepewności na ujawnienia w sprawozdaniu finansowym
    2. Bilans
      1. Struktura bilansu
      2. Zasady wyceny
      3. Układ bilansu na tle regulacji MSSF / MSR
      4. Wpływ pandemii na wycenę aktywów – ryzyko utraty wartości
    3. Rachunek zysków i strat
      1. Struktura rachunku zysków i strat
      2. Wariant porównawczy a kalkulacyjny
      3. Ujmowanie przychodów a zasada współmierności
      4. Pozostałe przychody oraz koszty operacyjne
      5. Przychody oraz koszty finansowe
    4. Rachunek przepływów pieniężnych
      1. Struktura
      2. Obowiązek sporządzania
      3. Metoda pośrednia oraz bezpośrednia
      4. Rodzaje przepływów pieniężnych
    5. Zestawienie zmian w kapitale własnym
    6. Dodatkowe informacje i objaśnienia

  4. Inwentaryzacja
    1. Terminy przeprowadzenia
    2. Metody inwentaryzacji
      1. Spis z natury
      2. Potwierdzenie sald
      3. Weryfikacja dokumentów
    3. Rozliczenia inwentaryzacji
    4. Wycena

  5. Sporządzanie sprawozdania finansowego – wybrane zagadnienia:
    1. KSR 2 - Podatek odroczony
      1. Regulacje ustawy o rachunkowości oraz KSR 2
      2. Metoda bilansowa jako podstawa ustalania podatku odroczonego
      3. Analiza najczęściej występujących różnic przejściowych
      4. Efektywna stawka podatkowa jako źródło informacji na temat realnych obciążeń podatkowych
      5. Case study - przykłady
    2. KSR 5 oraz MSSF 16 – Leasing w Polsce na tle regulacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
      1. Podstawowe definicje
      2. Leasing finansowy oraz operacyjny – różnice
      3. Aspekty prawa podatkowego
      4. Kierunki zmian regulacji międzynarodowych na przykładzie polskich spółek giełdowych
      5. Prezentacja i ujawnianie informacji w sprawozdaniu finansowym
      6. Case study - przykład

  6. Dyskusja, pytania uczestników i zakończenie.
prowadzący:
Arkadiusz Lenarcik - Dyrektor Departamentu Audytu, Biegły rewident. Karierę zawodową rozpoczął w dziale audytu ogólnopolskiej firmy audytorskiej gdzie był przede wszystkim odpowiedzialny za całość prac związanych z badaniem sprawozdań finansowych. Posiada doświadczenie w zakresie badania sprawozdań finansowych zgodnie z Ustawą o Rachunkowości jak i Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF), ale także w realizacji zleceń z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Brał udział w sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych. Autor artykułów oraz wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości. Stały współpracownik naszej firmy.

18 grudzień: Podatek VAT - bilans 2020 i zmiany na 2021 rok

  1. JPK od 01.10.2020 r.:
    1. JPK_VAT (JPK V7M; JPK V7K; część ewidencyjna i deklaracyjna).
    2. Ewidencja VAT sprzedaż:
      • podstawa opodatkowania poszczególnych rodzajów transakcji,
      • zasady wykazywania sprzedaży rejestrowanej przy zastosowaniu kas fiskalnych,
      • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów/wykonania usługi lub data otrzymania zapłat,
      • dodatkowe kody identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU),
      • dodatkowe kody identyfikujące transakcje,
      • oznaczenia dowodów sprzedaży (WEW, FP, RO),
      • omówienie czynności wykazywanych na podstawie dokumentu z kodem „WEW”.
    3. Ewidencja VAT zakup:
      • wartość netto oraz wysokość podatku naliczonego,
      • wykazanie faktur dokumentujących WNT, ZTPN i import usług,
      • dodatkowe kody identyfikujące transakcje zakupu,
      • dodatkowe kody dowodów nabycia (MK, WEW, VAT RR),
    4. Błędy, pomyłki, zmiany danych w ewidencji VAT obowiązek niezwłocznej korekty, sankcja za błąd w ewidencji VAT.
    5. Raportowanie transakcji objętych obowiązkowym MPP (ujęcie w ewidencji VAT),
    6. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące JPK:
      • czy możliwa jest korekta jedynie części deklaracyjnej lub jedynie części ewidencyjnej?
      • w jakiej wersji struktury będą korygowane deklaracje oraz ewidencje za okresy sprzed lipca 2020r.?
      • specyfika wykazywania dokumentów wewnętrznych,
      • zasady i procedura nakładania kar 500 zł za błędy popełnione w JPK_V7M(K),

  2. Biała lista podatników VAT:
    1. zakres danych przechowywanych w rejestrze podatników,
    2. nowe możliwości w zakresie weryfikowania wiarygodności kontrahenta,
    3. konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub na rachunek nieujęty w wykazie w podatku VAT oraz CIT i PIT,
    4. terminy i miejsce składania zawiadomienia (3, 7 i 14 dni)
    5. odpowiedzialność solidarna w trybie przepisów ordynacji podatkowej oraz warunki po spełnieniu których instytucja ta nie ma zastosowania,

  3. Obowiązkowy mechanizm płatności podzielonej dla wybranych transakcji:
    1. lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment,
    2. obowiązek posiadania rachunku rozliczeniowego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment,
    3. sposób dokonania zapłaty a mechanizm podzielonej płatności,
    4. wartość transakcji a mechanizm podzielonej płatności,
    5. obowiązkowe oznaczenia na fakturach w związku z MPP,
    6. konsekwencje podatkowe za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienie faktury dla transakcji objętej obowiązkowym MPP,
    7. obowiązkowy MPP a koszty uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego,
    8. możliwość opłacania zaliczki oraz jednym przelewem w systemie split payment więcej niż jednej faktury,

  4. Wiążąca informacja stawkowa (WIS):
    1. wiążąca informacja stawkowa zasady wydawania,
    2. zasady ochrony oraz przypadki w jakich WIS traci moc obowiązującą,
    3. nomenklatura scalona (CN) w zakresie identyfikowania towarów,

  5. Kasy rejestrujące w 2020 r.:
    1. paragony do 450 pln z NIP nabywcy a obowiązki w JPK,
    2. wystawianie faktur do paragonów, sankcje za ich błędne wystawienie,
    3. kasy on-line terminy wprowadzenia,

  6. Transakcje wewnątrzwspólnotowe
    1. zmiana warunków do uznania, iż doszło do przemieszczenia towarów,
    2. wykaz dokumentów potwierdzających przemieszczenie towarów do innego państwa członkowskiego,
    3. nowa rola informacji podsumowującej,
    4. transakcje wielostronne, definicja podmiotu pośredniczącego,
    5. skład konsygnacyjny, warunki i zasady w jakich podatnik może dokonywać rozliczeń w tym trybie,

  7. VAT w imporcie towarów:
    1. rozliczenie na zasadach ogólnych,
    2. warunki umożliwiające rozliczenie podatku z tytułu importu towarów w trybie uproszczonym,

  8. Ulga na złe długi oraz dostawa nieruchomości
    1. termin w jakim sprzedający uprawdopodabnia nieściągalność wierzytelności,
    2. warunki korzystania z ulgi na złe długi,
    3. obowiązki nabywcy,
    4. różne zasady stosowania ulgi na złe długi dla faktur z terminem płatności przypadającym w 2018 r.
    5. wyrok TSUE w sprawie warunków umożliwiających zastosowanie ulgi,
    6. wyrok TSUE w sprawie warunków dotyczących statusu nabywcy,
    7. pierwsze zasiedlenie definicja ustawowa a stanowisko TSUE,

  9. Prawo do odliczenia VAT w 2020 r.
    1. przypadki w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
    2. czy należy doliczać odsetki w przypadku nieterminowego rozliczenia podatku naliczonego związanego z importem usług, WNT lub ZTPN,
    3. warunki dotyczące prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych,
    4. należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego.

  10. Projektowane zmiany w VAT od 2021 roku.
  11. Odpowiedzi na pytania uczestników, dyskusja.
prowadzący: Dariusz Polakowski
Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, podyplomowych studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletni pracownik organów podatkowych. W okresie pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w administracji. Przeprowadził ponad 2 tysiące szkoleń i wykładów z zakresu podatku od towarów i usług, których uczestnikami byli pracownicy organów podatkowych, doradcy podatkowi, pracownicy pionów ekonomiczno – księgowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek samorządu terytorialnego. Autor lub współautor publikacji związanych z problematyką podatku VAT. Jest osobą wysoce komunikatywną o ogromnym doświadczeniu i nie kwestionowanej wiedzy. Stały współpracownik naszej firmy.


Cena szkolenia 3-dniowego obejmuje:
  • dostęp do platformy szkoleń on-line, 3 wykłady
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu w formie elektronicznej (na życzenie w formie papierowej)
Warunki techniczne:
  • Uczestnicy mogą aktywnie zadawać pytania wykładowcy (czat online),
  • Materiały szkoleniowe otrzymają Państwo mailowo w formie elektronicznej,
  • Po rejestracji informacje organizacyjne zostaną Państwu przesłane na adres e-mail,
  • Uczestnik otrzyma bezpieczny indywidualny kod dostępu i link do platformy umożliwiającej udział w zajęciach,
  • Wymagania sprzętowe: komputer, tablet, smartfon i stałe łącze internetowe.
DLA STAŁYCH KLIENTÓW I WIĘKSZEJ ILOŚCI OSÓB RABATY !!!

Cena netto 1 dnia szkolenia on-line wynosi: 450 zł /od osoby (brutto: 553,50 zł).

ESAL Business Promotion Office Wrocław tel.: 71 3339350  |  mobile(PLAY): 531 618 854  |  fax: 71 3339822
KARTA ZGŁOSZENIA                                                                                              e-mail: biuro@esal.com.pl_esal@esalszkolenia.pl