ZapraszamySzkoleniaSzkolenia w KatowicachKonferencje wyjazdoweKontaktKarta zgłoszenia
ESAL Business Promotion Office

BILANS 2018
Podatkowe i bilansowe zamknięcie roku 2018
zmiany w przepisach podatkowych i rachunkowości na 2019 rok

27-29 listopad 2018r.
Wrocław, hotel Radisson Blu*****


prowadzący: Zdzisław Modzelewski, dr Roman Seredyński, Tomasz Wojewoda

TERMIN: 27-29 listopad
KOD: 3280/2018
MIEJSCE: Wrocław, hotel Radisson Blu***** ul. Purkyniego 10
CZAS TRWANIA: od godz. 9.30 do 15.30
KARTA ZGŁOSZENIA
Wrocław, hotel Radisson
Cena netto szkolenia 3-dniowego wynosi: 1350 zł /od osoby (brutto: 1660,50 zł)
Do końca października c
ena netto szkolenia 3-dniowego wynosi: 1290 zł /od osoby (brutto: 1586,70 zł)

Cena szkolenia obejmuje:
  • 3 wykłady,
  • teczka konferencyjna z materiałami szkoleniowymi, długopisem i notatnikiem,
  • lunch w trakcie wykładu i przerwa kawowa.
Można zamówić również noclegi w
hotelu Radisson Blu*****: 

---> pokój 1-osobowy:
400 zł/dobę ze śniadaniem

---> pokój 2-osobowy:
440 zł/dobę ze śniadaniem

Cena netto
1 dnia szkolenia wynosi: 490 zł /od osoby (brutto: 602,70 zł)

TEMATYKA ZAJĘĆ:

Uwaga: Wraz z postępem prac legislacyjnych w Sejmie, programy mogą ulec modyfikacji i aktualizacji!


///Podatek VAT 2018 – zmiany na 2018 oraz planowane zmiany na 2019 rok
  1. Split-payment – nowe rozwiązanie, które już za parę miesięcy będzie dotyczyło praktycznie każdego podatnika VAT:
    1. Co to jest split-payment (podzielona płatność)?
    2. Cel wprowadzenia split-payment.
    3. Jakich płatności dotyczy ten mechanizm? Jak będzie wyglądał sposób dokonywania przelewu? Płatności częściowe. Faktury w walutach? Potrącenia wzajemne.
    4. Obowiązek posiadania specjalnego RACHUNKU VAT przez każdego podatnika.
    5. Otwarcie i prowadzenie rachunku VAT. Czy potrzebne będą umowy/aneksy? Prowizja i opłata za otwarcie/prowadzenie rachunku? Oprocentowanie środków na rachunku?
    6. Kilka rachunków rozliczeniowych w jednym banku – ile rachunków VAT?
    7. Kilka rachunków rozliczeniowych w różnych bankach – ile rachunków VAT?
    8. Czy numer rachunku VAT trzeba będzie podać klientom na fakturze?
    9. Obowiązek czy prawo skorzystania z tego mechanizmu – czy sprzedawca może zablokować split-payment?
    10. Kiedy split-payment nie będzie mógł wystąpić?
    11. Korzyści ze stosowania split-payment - przed czym chroni, a na co nie wpływa?
    12. Dysponowanie środkami zgromadzonymi na rachunku VAT. Kiedy i na jakich zasadach?
    13. Odzyskiwanie środków z rachunku VAT.
    14. Zwrot VAT przez US na rachunek VAT. Skrócenie terminu, w którym US powinien zwrócić VAT.

  2. Split-payment – praktyczne problemy:
    1. metoda podzielonej płatności a ulga na złe długi,
    2. split-payment u podatników rozliczających się metodą kasową,
    3. split-payment a odliczenie VAT z faktury oznaczonej “metoda kasowa”,
    4. przelewy zbiorcze a split-payment,
    5. faktury w walucie obcej a możliwość zapłaty w split-payment,
    6. kompensata i potrącenia trójstronne a podzielona płatność,
    7. podwójna zapłata, błędne wskazania kwoty VAT, korekty faktur - zasady postępowania po wprowadzeniu mechanizmu podzielonej płatności.

  3. Należyta staranność wg. Ministerstwa Finansów, w tym:
    1. co to jest należyta staranność i jakie skutki dla podatników może mieć jej niezachowanie,
    2. należyta staranność – kiedy nie pomoże podatnikowi?czy konieczne jest tworzenie wewnętrznych procedur,
    3. w jaki sposób dochować należytej staranności w przypadku transakcji z nowymi i dotychczasowymi kontrahentami,kontrahent wykreślony z rejestru VAT czynnych podatników: odliczać czy nie odliczać?

  4. Nowe możliwości sprawdzania kontrahentów (dostawców) – od 13 stycznia 2018 r.:
    1. 2 nowe rejestry podatników VAT: „czarna lista” i „szara lista” podatników VAT,
    2. dostępne elektronicznie dla każdego podatnika,zakres danych gromadzonych w rejestrze, w tym data rejestracji na VAT oraz data wykreślenia z rejestru.

  5. Inne zmiany w VAT na 2018:
    1. Centralny Rejestr Faktur – co to oznacza i jak powstanie?
    2. Pomyłka w stawce VAT – brak możliwości odzyskania nadpłaconego VAT?
    3. Sprzedaż za pośrednictwem kasy fiskalnej i wystawienie faktury – nowe zasady i kolejna sankcja podatkowa 100%;
    4. Odliczenie VAT z prawidłowej faktury może wiązać się z karą w postaci sankcji 100%;
    5. Faktury VAT RR w wersji elektronicznej;
    6. nowa definicja pierwszego zasiedlenia - zmiana zasad opodatkowania nieruchomości,
    7. zmiana przepisów dotyczących transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi w podatku VAT,
    8. wyłączenie możliwości korzystania ze zwolnienia z VAT do 200 tys. zł przez niektóre podmioty.

  6. Kasy fiskalne on-line już od 2019 r. – projektowane nowe przepisy:
    1. kasy fiskalne on-line – co to jest i co to oznacza?
    2. kto i kiedy może a kto musi zainstalować kasę on-line – system zachęt oraz obowiązków dla branż „wrażliwych”. Niektórzy podatnicy już 1 stycznia 2019 r. będą musieli mieć kasę on-line.
    3. potwierdzenia/homologacja kas – sukcesywne wygasanie i brak możliwości używania „starych” kas,
    4. nowa struktura JPK – JPK_PARAGON – czym jest i kto musi ją wdrożyć?

  7. JPK w 2018:
    1. Niektóre zagadnienia związane ze sporządzeniem i składaniem JPK_VAT,
    2. Jakie kary grożą za brak JPK_VAT lub jego korekty?
    3. Planowana likwidacja deklaracji VAT i „zastąpienie” jej JPK,
    4. Od 1.07.2108 r. obowiązek stosowania pozostałych struktur JPK przez wszystkich podatników.
  8. Dyskusja. Odpowiedzi na pytania uczestników.
    prowadzący: Zdzisław Modzelewski - licencjonowany Doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego, doświadczony wykładowca i praktyk, od wielu lat specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, autor licznych artykułów o tematyce podatkowej, ekspert podatkowy. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w międzynarodowych spółkach zajmujących się doradztwem podatkowym. Stały współpracownik naszej firmy.


    ///Zamknięcia roczne 2018 w przepisach bilansowych i MSRach, Bilans 2018 - zmiany w rachunkowości na 2019 rok
    1. Wprowadzenie
    2. Zamknięcie roku obrotowego - podstawowe aspekty
      1. Jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
      2. Składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
      3. Harmonogram prac - kluczowe daty dla rocznego sprawozdania finansowego,
      4. Roczne sprawozdanie finansowe większych jednostek,
      5. Roczne sprawozdanie finansowe jednostek mikro,
      6. Roczne sprawozdanie finansowe średnich i małych jednostek,
      7. Podpisywanie rocznego sprawozdania finansowego,
      8. Badanie rocznego sprawozdania finansowego,
      9. Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
      10. Udostępnianie rocznego sprawozdania finansowego po zmianach w KRS
      11. Przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
      12. Odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
      13. Nowe regulacje dotyczące podpisywania sprawozdania z badania (opinii) niezależnego biegłego rewidenta od 2019 roku
    3. Zmiany w prawie bilansowym 2018/2019
      1. Analiza głównych przyczyn wprowadzania zmian w zakresie prawa bilansowego
      2. Wątpliwości dotyczące publikowania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej - KRS oraz JPK
      3. Krajowy Standard Rachunkowości nr 12 (2018 rok) - Działalność rolnicza
      4. Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 (2017 rok) - Środki trwałe
      5. Zmiany dotyczące pozostałych KSR opublikowane w 2018 roku
        1. KSR nr 3 - Niezakończone usługi budowlane
        2. KSR nr 5 - Leasing (na tle zmian wprowadzanych w MSSF 16)
        3. KSR nr 8 - Działalność deweloperska
        4. KSR nr 9 - Sprawozdanie z działalności
      6. Podsumowanie zmian na tle kluczowych zmian w zakresie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
        1. MSSF 15 - Przychody z umów z klientami
        2. MSSF 16 - Leasing
        3. SSF 9 - Instrumenty finansowe
    4. Sprawozdanie finansowe za 2018 rok - struktura oraz jego elementy
      1. Wprowadzenie
      2. Bilans
      3. Rachunek zysków i strat
      4. Rachunek przepływów pieniężnych
      5. Zestawienie zmian w kapitale własnym
      6. Dodatkowe informacje i objaśnienia
    5. Inwentaryzacja
      1. Terminy przeprowadzenia
      2. Metody rozliczenia inwentaryzacji
      3. Wycena
    6. Sporządzanie sprawozdania finansowego – wybrane zagadnienia:
      1. Podatek odroczony
        1. Regulacje ustawy o rachunkowości oraz KSR nr 2
        2. Metoda bilansowa jako podstawa ustalania podatku odroczonego
        3. Analiza najczęściej występujących różnic przejściowych
        4. Efektywna stawka podatkowa jako źródło informacji na temat realnych obciążeń podatkowych
        5. Case study - przykłady
      2. Leasing środków trwałych
        1. Regulacje ustawy o rachunkowości oraz KSR nr 5 po zmianach
        2. Zmiany regulacji międzynarodowych wg MSSF 16 a podejście krajowych regulacji
        3. Leasing finansowy
        4. Leasing operacyjny
        5. Podatkowe aspekty ewidencji leasingu
        6. Case study - przykład
    7. Dyskusja i zakończenie.
    prowadzący: dr Roman Seredyński - Biegły rewident, partner zarządzający dużej spółki audytorskiej, doktor nauk ekonomicznych. Tytuł naukowy uzyskał w katedrze rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej. Brał udział w licznych projektach między innymi dotyczących badania sprawozdań finansowych, w tym spółek giełdowych, przekształcania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF oraz HGB, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Dilligence oraz wyceny przedsiębiorstw. Posiada bogate doświadczenie z dziedziny Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Obecnie zarządza Grupą ECA S.A.  Autor licznych artykułów z zakresu audytu oraz sprawozdawczości finansowej, ceniony wykładowca z zakresu rachunkowości. Autor i współautor podręczników z zakresu polskich oraz międzynarodowych standardów rachunkowości. Stały współpracownik naszej firmy.


    ///Podatek dochodowy od osób prawnych CIT w 2018/2019 roku
    1. Zmiany od 1 stycznia 2019 r.:
      • Zmiany, od 19 lipca 2018 r. i od 1 stycznia 2019 r., w zakresie tzw. minimalnego podatku dochodowego w odniesieniu do podatników posiadających nieruchomości komercyjne o znacznej wartości (podatek od przychodów z budynków).
      • Przegląd projektowanych zmiany, od 1 stycznia 2019 r., w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
    2. Objęcie, od 1 lipca 2018 r., mikro, małych i średnich przedsiębiorców obowiązkiem składania dodatkowych plików JPK na żądanie organu podatkowego (JPK KR, WB, MAG, PKPIR, FA itp.).
    3. Nowe regulacje, od 30 czerwca 2018 r., w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, w związku z realizacją nowych inwestycji.
    4. Zmiany od 1 stycznia 2018 r.:
      • Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych oraz rozdzielenie dochodów uzyskiwanych z tego źródła od pozostałych dochodów podatnika.
      • Nowe przepisy ograniczające wysokość zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów odsetek np. od pożyczek, kredytów itp. (koszty finansowania dłużnego).
      • Wprowadzenie przepisów limitujących wysokość kosztów uzyskania przychodów związanych z umowami o usługi niematerialne (np. umowy licencyjne, usługi doradcze, zarządzania i kontroli), w przypadku transakcji z podmiotami powiązanymi.
      • Podwyższenie limitu wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych umożliwiającego jednorazowe zaliczenie wydatków na nabycie tych składników majątku do kosztów uzyskania przychodów.
      • Nowe regulacje dotyczące wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów kwot wypłacanych tytułem podziału (rozliczenia) wyniku finansowego jednostki (zysku netto).
      • Zmiany w zakresie ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbycia lub umorzenia wierzytelności.
      • Wprowadzenie szczególnej regulacji przeciwdziałającej schematom optymalizacyjnym wykorzystującym nieodpłatny transfer aktywów do podmiotów powiązanych.
      • Zwolnienie z obowiązku wpłaty zaliczki na podatek dochodowy, gdy należna zaliczka nie przekroczy ustawowego limitu kwotowego.
      • Wprowadzenie tzw. minimalnego podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, posiadających nieruchomości komercyjne o znacznej wartości.
      • Zmiany w zakresie odliczania od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych przez podatnika na działalność badawczo rozwojową.
      • Pozostałe zmiany.

    5. Najważniejsze zmiany w 2017 r.:
      • Nowe regulacje, od 12 sierpnia 2017 r., w zakresie jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych.
      • Wprowadzenie, od 1 stycznia 2017 r., w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych katalogu przypadków, w których dochód podatnika podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu uznaje się za uzyskany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – skutki w zakresie poboru podatku u źródła dla polskich płatników np. w przypadku zakupu usług: najmu, reklamy, marketingu, licencji, programów komputerowych, biletów lotniczych itp. od podmiotów zagranicznych.
      • Zmiany, od 1 stycznia 2017 r., w zakresie wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodów, w przypadku dokonywania płatności bez pośrednictwa rachunku płatniczego po przekroczeniu ustawowego limitu kwotowego.
      • Pozostałe zmiany.

    6. Rabaty, skonta, opusty cenowe, zwroty towarów, premie pieniężne – zasady rozliczania u sprzedawcy i nabywcy, zasady dokonywania korekt na bieżąco, przypadki, w których należy dokonać wstecznej korekty przychodów i kosztów, kursy walut stosowane w przypadku korekt itp., zasady rozliczania korekt przychodów i kosztów uzyskania przychodów w przypadku wystawienia (otrzymania) faktur korygujących zwiększających.
    7. Koszty uzyskania przychodów między innymi:
      • Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę, sponsoring, udział w targach i imprezach reklamowych, sprzedaż premiową, obowiązek składania PIT – 8C oraz przypadki, w których firmy nie muszą składać tych informacji itp.
      • Zasady zaliczania podatku VAT należnego i naliczonego do kosztów uzyskania przychodów.
      • Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
      • Świadczenia na rzecz pracowników, menedżerów, zleceniobiorców, udziałowców, akcjonariuszy, członków zarządu, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych itp. – zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych.
      • Spotkania i wyjazdy integracyjne, szkolenia pracowników – warunki zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zasady opodatkowania przychodów u pracowników, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
      • Wydatki na nabycie programów komputerowych – zasady zaliczania bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, programy komputerowe nie zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych.
      • Zaniechane inwestycje – warunki uznania wydatków za koszt podatkowy.

    8. Zasady rozliczania kosztów w czasie (moment zaliczania wydatku do kosztów, koszty bezpośrednie i pośrednie różnice w rozliczeniach podatkowych, rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych, koszty zapłacone i poniesione, prenumeraty, ubezpieczenia, czynsz inicjalny w umowach leasingowych, remonty, usługi wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, zaliczki itp.).
    9. Straty w środkach trwałych i obrotowych – warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, dokumentowanie itp.
    10. Inwestycje w obcych środkach trwałych - zasady amortyzacji, warunki zaliczania strat do kosztów uzyskania przychodów.
    11. Definicja samochodu osobowego na gruncie podatków dochodowych oraz jej skutki w zakresie rozliczeń podatkowych np. używanie samochodów osobowych nie będących składnikiem majątku podatnika (samochody zastępcze, najem samochodów w ramach podróży służbowej krajowej lub zagranicznej, prywatne samochody pracowników używane do celów służbowych itp.) - zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów i stosowania zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych.
    12. Umorzenie, przedawnienie i sprzedaż wierzytelności, odpisy aktualizujące – zasady rozliczeń podatkowych.
    13. Zasady rozliczania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, moment powstania przychodu należnego, kursy walut, zaliczki, rabaty itp.,
    14. Różnice kursowe - zasady rozliczeń podatkowych (np. kursy walut przy rozliczaniu zagranicznych podróży służbowych, zaliczek itp.).
    15. Pożyczki, kredyty, odsetki od pożyczek i zobowiązań – zasady rozliczeń, moment zaliczenia do kosztów podatkowych (np. kapitalizacja odsetek, umorzenie odsetek itp.).
    16. Użyczenia, darowizny, dotacje i nieodpłatne świadczenia - zasady rozliczeń podatkowych.
    17. Pozostałe zagadnienia.
    18. Odpowiedzi na pytania uczestników, konsultacje, dyskusja.
    prowadzący: Tomasz Wojewoda – wysokiej klasy ekspert z zakresu prawa podatkowego, Doradca podatkowy, konsultant podatkowy w renomowanych firmach; wieloletni pracownik aparatu skarbowego i Ministerstwa Finansów, autor ponad 200 artykułów z zakresu prawa podatkowego i wielu pozycji książkowych, stały współpracownik naszej firmy.


    Cena netto szkolenia 3-dniowego wynosi: 1350 zł /od osoby (brutto: 1660,50 zł)
    Cena szkolenia obejmuje:
    • 3 wykłady,
    • teczka konferencyjna z materiałami szkoleniowymi, długopisem i notatnikiem,
    • lunch w trakcie wykładu i przerwa kawowa.
    Cena netto 1 dnia szkolenia wynosi: 490 zł /od osoby (brutto: 602,70 zł)
    Informacje dotyczące hotelu oraz szczegółowy program szkolenia i plan zajęć prześlemy po otrzymaniu zgłoszenia na 7 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia.

    ESAL Business Promotion Office Wrocław tel.: 71 3339350  |  mobile(PLAY): 531 618 854  |  fax: 71 3339822
    KARTA ZGŁOSZENIA                                                                                              e-mail: biuro@esal.com.pl_esal@esalszkolenia.pl